Cumhuriyet International Journal of Education, cilt.10, sa.3, ss.1066-1084, 2021 (Hakemli Dergi)
Sosyal bir varlık olarak dünyaya gelen ve yaşı ile birlikte sosyal
çevresini genişletmeye devam eden çocuklar için sosyalleşme
sürecinde akranları ile kurdukları ilişkiler son derece önemlidir.
Erken çocukluk döneminde akran ilişkilerinin en yoğun yaşandığı
ortam olan okul öncesi eğitim kurumlarında kurulan akran
ilişkilerinin yapısını anlamak çocukların gelişimlerini desteklemek
için kritik bir dönemdir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, okul
öncesi dönem 4-6 yaş çocuklarının akran ilişkilerini belirlemek
amacıyla “Çocuk Akran İlişkileri Öğretmen Değerlendirme Ölçeği”
nin Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını
yapmaktır. Çalışmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim öğretim yılı
bahar döneminde Ankara iline bağlı anasınıflarından tabakalı
örnekleme yöntemi ile belirlenen 300 çocuk oluşturmaktadır. Ölçek
Akran İlişkileri, Saldırganlık, Çocukların Sosyal Becerilerine İlişkin
Öğretmen Değerlendirmesi olmak üzere 3 alt boyuttan, 18
maddeden oluşan 5’li likert tipinde bir ölçme aracıdır. Ölçeğin yapı
geçerliliğinin sağlanması için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA)
yapılmış ve DFA sonucunda ölçeğin orijinal faktör yapısının
korunduğu gözlemlenmiştir. Ölçeğin güvenirliği ise iç tutarlılık
katsayısı ile kontrol edilmiştir. Cronbach Alpha katsayıları; Akran
İlişkileri alt boyutu için .85; Saldırganlık alt boyutu için .88;
Çocukların Sosyal Becerilerine İlişkin Öğretmen Değerlendirmesi
alt boyutu için .94; olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bu sonuçlara
göre Çocuk Akran İlişkileri Öğretmen Değerlendirme Ölçeği geçerli
ve güvenilir olarak Türkçeye uyarlanmıştır.