Çocukların Akran İlişkileri Öğretmen Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması


Creative Commons License

Atış Akyol N., Karaman N.

Cumhuriyet International Journal of Education, cilt.10, sa.3, ss.1066-1084, 2021 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Sosyal bir varlık olarak dünyaya gelen ve yaşı ile birlikte sosyal çevresini genişletmeye devam eden çocuklar için sosyalleşme sürecinde akranları ile kurdukları ilişkiler son derece önemlidir. Erken çocukluk döneminde akran ilişkilerinin en yoğun yaşandığı ortam olan okul öncesi eğitim kurumlarında kurulan akran ilişkilerinin yapısını anlamak çocukların gelişimlerini desteklemek için kritik bir dönemdir. Bu nedenle bu çalışmanın amacı, okul öncesi dönem 4-6 yaş çocuklarının akran ilişkilerini belirlemek amacıyla “Çocuk Akran İlişkileri Öğretmen Değerlendirme Ölçeği” nin Türkçeye uyarlanarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Çalışmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Ankara iline bağlı anasınıflarından tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 300 çocuk oluşturmaktadır. Ölçek Akran İlişkileri, Saldırganlık, Çocukların Sosyal Becerilerine İlişkin Öğretmen Değerlendirmesi olmak üzere 3 alt boyuttan, 18 maddeden oluşan 5’li likert tipinde bir ölçme aracıdır. Ölçeğin yapı geçerliliğinin sağlanması için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmış ve DFA sonucunda ölçeğin orijinal faktör yapısının korunduğu gözlemlenmiştir. Ölçeğin güvenirliği ise iç tutarlılık katsayısı ile kontrol edilmiştir. Cronbach Alpha katsayıları; Akran İlişkileri alt boyutu için .85; Saldırganlık alt boyutu için .88; Çocukların Sosyal Becerilerine İlişkin Öğretmen Değerlendirmesi alt boyutu için .94; olarak hesaplanmıştır. Elde edilen bu sonuçlara göre Çocuk Akran İlişkileri Öğretmen Değerlendirme Ölçeği geçerli ve güvenilir olarak Türkçeye uyarlanmıştır.