İKSAD HOCA AHMET YESEVİ 2. ULUSLARARASI BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR KONGRESİ, cilt.2, ss.1070-1080, 2019 (Düzenli olarak gerçekleştirilen hakemli kongrenin bildiri kitabı)
FEMİNİST KURAM
BAĞLAMINDA TÜRK SİNEMASINDA KADIN İMGESİ:“TERSİNE DÜNYA” FİLM ANALİZİ
Nurgül Ergül*, Atatürk
Üniversitesi SBE Halkla İlişkiler ve Tanıtım ABD Doktora Öğrencisi, nurgulergul@gmail.com
Öğr. Gör. Akın
AY
Amasya Üniversitesi Merzifon MYO Basın ve Yayıncılık Programı, akin.ay@amasya.edu.tr
ÖZET
Bu
çalışmada Feminist Eleştiri Yöntemi temelinde, sinemada dişil karakter
özelliklerin erkek bedeni üzerinden yorumlanmasına ilişkin çerçeve çizilmiştir.
Amaç patriarkal toplumun kadına yüklemiş olduğu bir takım rolleri erkek bedeni
üzerinden izleyiciye sunan filmin yöntem ve içerik analizidir. Toplumun kadına
biçtiği roller erkek bedeni üzerinden ifade edilir. Filmin analize konu
olmasında temel neden ulaştığı geniş kitleler ve toplumsal kodların okunmasında
sinemanın rolüdür. Kadının toplumsal bir kurgu olarak algılanışının patriarkal
kültürle ilişkileri feminist eleştiri yaklaşımıyla ele alınmıştır. Tersine
Dünya Filminde kadınlarla erkekler yer değiştirse nasıl olur? Sorusunun cevabı
aranmaktadır. Orhan Kemal’in Aynı adlı
Romanından 1993 yılında Yönetmen Ersin Pertan tarafından komedi türünde filme
uyarlanmıştır. ‘’ Kadın erkek
kimliklerinin tersine döndüğü, kadınların kabadayı olduğu, erkeklerin evlenmek üzere evden kaçırıldığı,
kadınların eve ekmek getirdiği kısacası tüm rollerin tersine döndüğü hayatı
konu almaktadır’’ Tersine dünya mizahi dille parodiye başvuran kolektif bilincin
kodları üzerinden faillerle fiilleri değiştirerek ironileyen yapıda karşımıza
çıkar. Toplumsal cinsiyetçi kodlarla alay eden ve bu kodlara başkaldıran bir
kurguya sahiptir. Eril bilincin tersyüz edilerek kadınlar üzerinden gösterilmesine
dayanan bir anlatım bulunmaktadır.
Hikâyelerin
içerik ve tematik analizlerinde toplumsal cinsiyet kurgusunun eril özellikleri,
kadına yüklenmiştir. Filmde yoğun bir biçimde Patriarkal imajinasyonun
diyalektik eksende sahnelerin merkezine yerleştirildiği görülmektedir. Feminist
Eleştirel yöntemle toplumsal kabullerin cinsiyetler üzerinden nasıl
şekillendiği analiz edilmiştir.
Anahtar
Sözcükler:
Feminist Film Anlatısı, Sinemada Kadın İmgesi, Patriarkal Otorite, Feminist
Eleştiri