ÖĞRETMEN ADAYLARININ DİJİTAL OKUMA ÖZYETERLİKLERİ


Arslan A.

KARADENIZ 12th INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOCIAL SCIENCES, Rize, Türkiye, 3 - 05 Mart 2023, ss.15-23

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Rize
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.15-23
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Örgün eğitimle birlikte edinilen beceriler arasında yer alan okuma, bireyin gelişiminde anahtar rolüne sahip beceriler arasındadır. Okuma sadece belirli sembollerle yazılanları keşfetmek ve anlamak değildir. Aynı zamanda okunulanları zihinde yapılandırma ve yazılanlara gönüllü olarak katkı sağlamaktır. Okuyucu, yazılı metinleri anlamanın yanı sıra önemini ve değerini ölçme ve yorumlamaktır. Metinden yola çıkarak yeni bilgiler türetmektir. Farklı sorular sorarak, araştırarak bildiklerini ve dünyayı sorgulamaktır. Okuyucu hayal gücünü kullanarak düşüncesini geliştirmektedir. Birey okurken zihinsel, dilsel, sosyal ve duygusal becerilerini üst düzeye çıkarmaktadır. Okuma bilişüstü becerilerin kullanıldığı bir alan olup okumaya ilişkin öz-yeterliğin gelişmiş olması da istenilen sonucun alınmasında önem arz etmektedir. Günümüzde özellikle dijital alanda yapılan okumalarda da başarı buna bağlıdır. Bu çalışmada öğretmen adaylarının okuma öz-yeterliklerinin cinsiyet, sınıf düzeyi, ikamet yeri, anne ve baba eğitim durumu, mezun oldukları lise türü, branş değişkenlerine göre incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada tarama modelleri içinde yer alan betimsel araştırma deseni kullanılmıştır.  Araştırmanın örneklem grubunu 2022-2023 akademik yılı güz döneminde İç Anadolu Bölgesinde yer alan Eğitim Fakültesine öğrenimlerini sürdüren 361 kadın, 106 erkek olmak üzere toplamda 467 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verileri Akkaya ve Çıvgın’ın (2020) geliştirdiği “Dijital Okuma Öz-Yeterlilik Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir. 18 maddeden oluşan ölçeğin iç tutarlığı .815 bu çalışmada ise .755 olarak hesaplanmıştır. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler, Kolmogorov-Smirnov normallik testi, bağımsız gruplar t testi, tek yönlü varyans analizi (Oneway ANOVA), Tukey analizi kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda öğrencilerin puan ortalamalarının cinsiyet, sınıf düzeyi, ikamet yeri, anne ve baba eğitim düzeyi, mezun olunan lise türü, branş değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği (p<.05) saptanmıştır.