Karaman Uluslararası Yunus Emre ve Türkçe Bilgi Şöleni, Karaman, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2021
Küresel
ekonominin ve modern yaşamın eliyle standartlaşan, tektürleşen ve sıradanlaşan
yaşam, kentli insanın sıkılmasına; sürekli farklı arayışlarla hayatını
renklendirmeye çabalamasına sebep olmaktadır. Her alanda ortaya çıkan bu tek
türlü üretim ve tüketim çılgınlığı insanları monoton bir hayata hapsetmektedir.
Bu noktada özel günlerde ve bayramlarda mağazaların vitrinlerinde gördüğümüz
ufak tefek dekor değişimleri bile tüketiciyi cezbetmek için yeterlidir.
Maslow’un
İhtiyaçlar Hiyerarşisi’nde en temelde yer alan fizyolojik ihtiyaçlara dâhil
edilen yeme içme ihtiyacı; arkaik toplumlardan beri insanoğlunun avcılık,
toplayıcılık, tarım üretimi şeklinde ilerleyen bir döngüye girmesine neden
olmuştur. Makineleşmenin ve çalışan nüfusun artması neticesinde doğrudan
sofrada tüketilmeye hazır paketli gıdalara, ayaküstü yenmeye hazır fastfoodlara
ya da restoran yemeklerine rağbet artmıştır. Artan rağbet, rekabeti doğurmuş,
en çok tüketiciye ulaşmak için reklam sektörünün canlanmasına kapı
aralanmıştır. Bunun haricinde yeme içme mekânlarında yapılan bazı küçük
dokunuşlarla da tercih edilme oranının artırılması hedeflenmiştir. Bu bağlamda
yeme-içme mekânlarının dekorasyonunda kullanılan malzemeler, mekâna hâkim
renkler, ışık özellikleri, mobilyalar ve aksesuarlar mekân-kültür-kimlik
ekseninde incelenmeye değerdir.
Biz bu
çalışmamız kapsamında Sivas’ta yeme içme alanında yoğun olarak hizmet veren
mekânların dekorasyonlarını inceleyerek geleneksel kültüre ait ürünlerin,
objelerin ve etnografik eşyaların kullanımlarını irdeleyeceğiz. Bunların
yanında mekânlarda kullanılan tablolar, resimler ve fotoğraf kareleri ile mekan
adları da incelemeye dahil edilerek Türkçe kullanıma uygunlukları tespit
edilecektir. Çalışma sahada derleme yöntemi ile oluşturulacaktır.
Anahtar kelimeler: Mekân, Gelenek, Kültür, Yeme
İçme Mekânları.
Abstract
The standardized, monolithic and ordinary life with
the help of the global economy and modern life makes the urban people bored.
Therefore, he try to color his life with different activities. This frenzy of
monotonous production and consumption emerges in every field and that traps
people in a monotonous life. At this point, even the small decor changes that
we see in the shop windows on special days and holidays are enough to attract
the consumer.
The food and beverage was take part of the most basic
physiological needs in Maslow's Hierarchy of Needs. Because of this topic,
human has given rise to enter cycle of hunting, gathering and agricultural
production since archaic societies. The demand for convenience food/packaged
foods and dining out has increased because of mechanization and the increase in
the working population. Increasing demand has created competition. In order to
reach the most consumers has admitted of the advertising industry’s revival.
Apart from this, it has aimed to increase the rate of preference with some
small touches made in eating and drinking spaces. In this context, the
materials used in the decoration of eating and drinking spaces, the colors
dominating on the space, the light features, furniture and accessories are
worth examining on the axis of space-culture-identity.
Within the scope of this study, we will examine the
decorations of the spaces that serve intensively in the field of food and
beverage in Sivas, and we will examine the use of products, objects and
ethnographic items belonging to the traditional culture. In addition to these,
we will examine the tables, pictures, photo frames in these spaces.
Additionally we will determine suitability of the names of cafe and restaurants
for Turkish language. This study will create with the compilation method on the
field.
Keywords: Space, Tradition, Culture, Food and Beverage Spaces.