Yeme İçme Mekânlarının Dekorasyonunda Kullanılan Geleneksel Kültür Ürünlerinin Sivas Ölçeğinde İncelenmesi


Creative Commons License

Yiğit N. H.

Karaman Uluslararası Yunus Emre ve Türkçe Bilgi Şöleni, Karaman, Türkiye, 7 - 09 Ekim 2021

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: Karaman
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Küresel ekonominin ve modern yaşamın eliyle standartlaşan, tektürleşen ve sıradanlaşan yaşam, kentli insanın sıkılmasına; sürekli farklı arayışlarla hayatını renklendirmeye çabalamasına sebep olmaktadır. Her alanda ortaya çıkan bu tek türlü üretim ve tüketim çılgınlığı insanları monoton bir hayata hapsetmektedir. Bu noktada özel günlerde ve bayramlarda mağazaların vitrinlerinde gördüğümüz ufak tefek dekor değişimleri bile tüketiciyi cezbetmek için yeterlidir.

Maslow’un İhtiyaçlar Hiyerarşisi’nde en temelde yer alan fizyolojik ihtiyaçlara dâhil edilen yeme içme ihtiyacı; arkaik toplumlardan beri insanoğlunun avcılık, toplayıcılık, tarım üretimi şeklinde ilerleyen bir döngüye girmesine neden olmuştur. Makineleşmenin ve çalışan nüfusun artması neticesinde doğrudan sofrada tüketilmeye hazır paketli gıdalara, ayaküstü yenmeye hazır fastfoodlara ya da restoran yemeklerine rağbet artmıştır. Artan rağbet, rekabeti doğurmuş, en çok tüketiciye ulaşmak için reklam sektörünün canlanmasına kapı aralanmıştır. Bunun haricinde yeme içme mekânlarında yapılan bazı küçük dokunuşlarla da tercih edilme oranının artırılması hedeflenmiştir. Bu bağlamda yeme-içme mekânlarının dekorasyonunda kullanılan malzemeler, mekâna hâkim renkler, ışık özellikleri, mobilyalar ve aksesuarlar mekân-kültür-kimlik ekseninde incelenmeye değerdir.

Biz bu çalışmamız kapsamında Sivas’ta yeme içme alanında yoğun olarak hizmet veren mekânların dekorasyonlarını inceleyerek geleneksel kültüre ait ürünlerin, objelerin ve etnografik eşyaların kullanımlarını irdeleyeceğiz. Bunların yanında mekânlarda kullanılan tablolar, resimler ve fotoğraf kareleri ile mekan adları da incelemeye dahil edilerek Türkçe kullanıma uygunlukları tespit edilecektir. Çalışma sahada derleme yöntemi ile oluşturulacaktır.

Anahtar kelimeler: Mekân, Gelenek, Kültür, Yeme İçme Mekânları.

 

Abstract

The standardized, monolithic and ordinary life with the help of the global economy and modern life makes the urban people bored. Therefore, he try to color his life with different activities. This frenzy of monotonous production and consumption emerges in every field and that traps people in a monotonous life. At this point, even the small decor changes that we see in the shop windows on special days and holidays are enough to attract the consumer.

The food and beverage was take part of the most basic physiological needs in Maslow's Hierarchy of Needs. Because of this topic, human has given rise to enter cycle of hunting, gathering and agricultural production since archaic societies. The demand for convenience food/packaged foods and dining out has increased because of mechanization and the increase in the working population. Increasing demand has created competition. In order to reach the most consumers has admitted of the advertising industry’s revival. Apart from this, it has aimed to increase the rate of preference with some small touches made in eating and drinking spaces. In this context, the materials used in the decoration of eating and drinking spaces, the colors dominating on the space, the light features, furniture and accessories are worth examining on the axis of space-culture-identity.

Within the scope of this study, we will examine the decorations of the spaces that serve intensively in the field of food and beverage in Sivas, and we will examine the use of products, objects and ethnographic items belonging to the traditional culture. In addition to these, we will examine the tables, pictures, photo frames in these spaces. Additionally we will determine suitability of the names of cafe and restaurants for Turkish language. This study will create with the compilation method on the field.

Keywords: Space, Tradition, Culture, Food and Beverage Spaces.