International Multidisciplinary Scientific Research Congress, Sivas, Türkiye, 4 - 06 Haziran 2025, ss.525-526, (Özet Bildiri)
Türkiye’de kamu kurumları tarafından yayınlanan strateji raporları, dijital dönüşüm ve politika belgelerinde dijital uçurum kavramının nasıl tanımlandığı, hangi boyutlarıyla ele alındığı ve bu konuda kamu politikalarının nasıl bir yaklaşım benimsediği çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Türkiye’de dijital uçurumun kamu raporlarında temsiline ilişkin toplamda 17 rapor ve belge tespit edilmiştir. Söz konusu dokümanlar, güncellik ve tematik çeşitlilik esas alınarak; özellikle dijitalleşme, toplumsal kapsayıcılık ve kamu hizmetleriyle doğrudan ilişkili olmalarına göre seçilmiş ve 9 rapor ile sınırlandırılmıştır. Çalışma kamu kurumlarına ilişkin belge ve raporların incelenmesine yönelik nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizine uygun bir kodlama şeması çerçevesinde incelenmiştir. Veri analizi, MAXQDA 2022 nitel analiz yazılımı kullanılarak yapılmıştır. Bulgular incelendiğinde raporlarda erişim eşitsizliği, altyapı eksikliği, kullanıma yönelik eksiklikler ile dijital uçuruma yönelik politikalar ve önerilerin yer aldığı görülmektedir. Bu çalışma, dijital uçurum olgusunun yoğunlukla altyapı eksikliği boyutunda ele alındığı, en az ise toplumsal eşitsizliğe vurgu yapıldığını, dijital uçuruma yönelik politikaların daha çok hizmet sunumuna odaklandığını, söz konusu hizmetlere eşit erişimin ise yeterince tartışılmadığını ortaya koymaktadır. Bu kapsamda başta toplumsal eşitsizlik olmak üzere kullanım ve erişime yönelik eksikliklerin daha yapısal ve hak temelli bir biçimde ele alınması dijital uçurumun kapanmasına katkı sağlayacaktır.
The purpose of this study is to examine how the concept of the digital divide is defined in strategy reports, digital transformation and policy documents published by public institutions in Turkey, which dimensions are addressed, and what approach public policies adopt in this regard. A total of 17 reports and documents related to the representation of the digital divide in public reports in Turkey were identified. The documents in question were selected based on their recency and thematic diversity, particularly their direct relevance to digitalisation, social inclusion, and public services, and were limited to nine reports. The study was conducted using a coding scheme suitable for document analysis, one of the qualitative research methods for examining documents and reports related to public institutions. Data analysis was performed using MAXQDA 2022 qualitative analysis software. Upon examination of the findings, it was observed that the reports addressed issues such as access inequality, infrastructure deficiencies, deficiencies in usage, and policies and recommendations regarding the digital divide. This study reveals that the digital divide phenomenon is predominantly addressed in terms of infrastructure deficiencies, with the least emphasis on social inequality, that policies addressing the digital divide focus more on service provision, and that equal access to these services is not sufficiently discussed. In this context, addressing deficiencies in usage and access, particularly social inequality, in a more structural and rights-based manner will contribute to closing the digital divide.