Çocuk Çizim-Resimlerinde Yaratıcılığın Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma


Creative Commons License

ÜLGER K.

Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, sa.59, ss.674-688, 2024 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Çocuk çizim-resimlerinin yaratıcılık açısından değerlendirilmesinde çocuğun yaşına göre algılama ve yorumlamada farklılık olabileceği için yaş faktörünün göz önünde bulundurulması gereklidir. Ayrıca, çocukların yaratıcılık gelişimlerinde bilişsel gelişimin de rolü olduğundan değerlendirmede hem yaratıcılık hem de bilişsel alan dikkate alınmalıdır. Dolayısıyla, çocuk çizim ve resimlerinde yaratıcılık becerisinin değerlendirilmesinde yaş düzeyinde farklı ya da ortak özelliklerin ortaya çıkarılması önemlidir. Bu yolla, çocuk çizim ve resimlerinde yaratıcılığın değerlendirmesinde öne çıkan özellikleri tespit edip, çizimlerin değerlendirme aşamasında bu özellikleri dikkate alarak sonuca varmak uygun olacaktır. Buna göre, çalışmanın araştırma sorusu şöyle düzenlenmiştir: “Çocuk çizim-resimlerinde yaratıcılık ne şekilde değerlendilmelidir?” Bu çalışma, nitel araştırma yönteminde, doküman analiz tekniğinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma sorusuna yanıt arayabilmek için ilgili alan yazın taranmış, ulaşılan belgeler doküman analiz tekniğiyle incelenerek, içerik analizi uygulanmıştır. Araştırmadaki bulgular, çocuk çizim-resimlerinde yaratıcılığın değerlendirilmesinde yaş faktörünün dikkate alınarak, akıcılık, esneklik, orijinallik, detaylandırma, figür, renk, kompozisyon, ufuk çizgisi ile uzam-perspektif ve orantı gibi özelliklerin göz önünde bulundurulması gerektiğini göstermiştir.
There can be differences in children's paintings regarding perception and interpretation as depending on the age. Therefore, it could be claimed that the creativity assessment of children's paintings is necessary to consider the age level. In addition, children’s cognitive development may be as important factor in their creativity development. Thus, the ways should be sought to assess children’s drawing or paintings regarding the creativity with taking into consideration for both of cognitive development and the perceiving-interpreting development as related to the age. Thus, it can be possible to reveal different or common characteristics of the children’s drawing or paintings in terms of the creativity assessment according to the age levels. To be able to identify prominent criteria of the creativity assessment in the children's drawing or paintings is vital because of reaching a reliable conclusion in creativity evaulation. Accordingly, this study organized research question as follows: "How should creativity be assessed in children's drawings-paintings?" This study used the qualitative research method and document analysis technique. Present study reviewed the related literature to response the research question. The obtained documents were evaluated through the document and content analysis. The current findings indicated that the creativity assessment in children’s drawing or paintings could be analyzed by main features as the fluency, flexibility, originality, detailing, figure, color, composition, horizon line, space-perspective and proportion with taking into consideration the age level.