Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.22, sa.1, ss.51-63, 2020 (Hakemli Dergi)
Öz
Öğretmen odaları, öğretmenlerin birbirleriyle iletişim kurdukları, zihinsel ve fiziksel olarak
dinlendikleri, ders hazırlama, değerlendirme, toplantı ve ders dışı zamanlarını geçirdikleri yerler
olarak eğitim ortamlarının önemli birimleridir. Bu ortamın özellikleri, öğretmenlerin mesleki
tutumlarını, öğrencileriyle, meslektaşlarıyla ve velilerle olan ilişkilerini etkileyebilir. Öğretmen
odaları, öğretmen yetiştirme programlarının bir parçası olan öğretmenlik uygulaması dersleri
bağlamında da önemli ve etkili bir eğitsel çevredir. Öğretmen adaylarının bu alana ilişkin algıları
ilk mesleki izlenimlerini oluşturmaktadır. Bu çalışmada, bu izlenimlerin tanımlanmasının ve
tartışılmasının eğitim ortamlarının ve dolayısıyla eğitsel süreçlerin verimliliğine katkı sağlayacağı
varsayımından yola çıkılmıştır. Araştırma, nitel yaklaşım-durum çalışması deseni uyarınca ve
Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Pedagojik Formasyon programlarına kayıtlı öğretmen
adayları tarafından “Öğretmenler Odası Gözlem Formu” kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Toplanan veriler üzerinde içerik analizi yapılmıştır. Araştırmanın sonuçları, öğretmen odalarının
yapısal-fiziksel ve araç-gereç donanımının önemli olduğunu; ancak, bu alana mekansal
karakterini veren görsel-iletişimsel koşulların daha fazla ve önemsenerek algılandığını
vurgulamaktadır. Araştırma, bu sonuçlardan yola çıkarak, öğretmen odalarının güncel durumuna
ilişkin farkındalık yaratmak ve geliştirici öneriler geliştirmek amacındadır.
Abstract
Teachers’ rooms are essential units of educational environments, which are the places where
teachers communicate, mentally, and physically rest, prepare, and evaluate courses, meeting, and
spend qualified time. Features of this environment may affect teachers’ professional attitudes and
their relations with students, colleagues, and parents. Teacher rooms are also important for the
courses of teaching practice, which are parts of teacher training programs. During this course,
teachers' rooms also provide a special educational environment. The perceptions about this place
compose the first occupational impression of teacher candidates. The assumption of this study is
that identification and discussion of these impressions contribute to the efficiency of educational
spaces and educational processes. The research was conducted with the qualitative approachcase study pattern and using “Teachers Room Observation Forms” by teacher candidates who
were enrolled in information programs in the Faculty of Education. The obtained data were
analyzed by the content analysis technique. The results of the study emphasize that the structuralphysical and material conditions of teacher rooms are important, but the visual-communicative
conditions that give spatial character to the field are perceived more. Based on these results, the
research aims to raise awareness about the current situation of teacher rooms and develop
progressive recommendations.