PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK VE REHBERLİK BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME UYGULAMALARINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI


Seçil Karamuklu E.

ICSAS 4. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, İzmir, Türkiye, 7 - 09 Mart 2025, ss.127-135, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.127-135
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmanın amacı, psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümü öğrencilerinin kaynaştırma/bütünleştirme kavramına ilişkin algılarını oluşturan metaforların belirlenmesidir. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. İlgili çalışmaya 2024-2025 eğitim öğretim dönemi içerisinde özel eğitim ve bütünleştirme dersini alan 75 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen form “Kaynaştırma/Bütünleştirme …………… benzer/gibidir; çünkü ……………” kullanılmıştır. Araştırma verileri, kategoriler altında içerik analizi yoluyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda bütün katılımcılar tarafından en fazla üretilen metaforlar; “çiçekli bahçe”, “vazo”, “tohum”, “renk paleti”, “yapboz”, “keşfedilmemiş cevher”, “tiyatro oyuncusu”, “oyun oynamak”, “pusula”dır. Bununla birlikte üretilen diğer metaforlar ise; “işleyen çark”, “önemli görev”, “gitar tellerinin akort edilmesi”, “ateşböceği”, “doğa”, “yalnızlık”, “kar tanesi”, “zincir”, “uçak”, “numaralı gözlük”, “yıldız”, “su birikintisi”, “fide”, “yumurta”, “orkestra”, “elin parmakları”, “maden”, “umut”, “tuğla” ile “masa” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmadan ulaşılan sonuçlara göre katılımcı öğrencilerin kaynaştırma/bütünleştirme uygulamalarına ilişkin genel algılarının pozitif olduğu görülmüştür.

Anahtar Kelimeler: Kaynaştırma, Bütünleştirme, Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik, Metaforik algı