SOCRATES JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES , cilt.11, sa.51, ss.125-138, 2025 (Hakemli Dergi)
Dijital dönüşüm ve endüstri
4.0 kavramı son zamanlarda turizm endüstrisinde büyük değişimlere sebep
olmuş ve turizm
firmaları açısından rekabetin,
gelişmenin ve
sürdürülebilirliğin zorunlu stratejisi
haline gelmiştir. Dijital
dönüşümler ve teknolojik yenilikler, insanların
hayatlarını, mesleklerini, yaşam alışkanlıklarını, sosyal davranışlarını ve
satınalma karalarını etkilemekte ve turizm firmalarının uluslararası pazarda
yer almaları için yeni imkânlarsunmaktadır.
Bu makalenin amacı, turizmde dijital dönüşüm, turizm 4.0, yapay zeka,
sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik, büyük veri, nesnelerin interneti, blok
zinciri, mobil teknolojiler, bulut bilişim, robotik gibi dijital teknolojilerin
turizm sektöründeki yansımalarını araştırmaktır. Bu makalenin kavramsal
çerçevesi için literatür incelemesi yöntemi kullanılmış, dijital dönüşümü
uygulayan ulusal ve
uluslarası turizm firmalarına
ait bilgileri için veritabanları detaylı bir şekilde
taranmıştır. Bu makalenin bulguları arasında, turizmde dijital dönüşümün firmalara
sağladığı fırsatlar vedijitalleşmenin mevcut
turizm deneyimlerine sunduğu
katkılar yer almaktadır. Bu makale ile dijital dönüşümün, turizm ürünlerine
değer kattığı, işletmeleri için uluslararası pazarda rekabet avantajı
sağladığı, müşteri memnuniyeti, ürün
geliştirme ve büyümekonularında turizm
işletmelerine önemli destekler
sunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca makale sonucunda turizm
işletmelerinin büyüme stratejilerine teknolojik yenilikleri ve inovasyonları da dahil etmeleri gerektiği tavsiye
edilmiştir.
The concept of digital transformation and industry 4.0 has recently caused major changes in the tourism industry and has become a mandatory strategy for competition, development and sustainability for tourism companies. Digital transformations and technological innovations affect people’s lives, professions, lifestyles, social behaviors and purchasing decisions, and offer new opportunities for tourism companies to take part in the international market. The aim of this article is to investigate the reflections of digital technologies such as digital transformation in tourism, tourism 4.0, artificial intelligence, virtual reality, augmented reality, big data, internet of things,blockchain, mobile technologies, cloud computing, robotics in the tourism sector. The literature review method was used for the conceptual framework of this article, and databases were scanned in detail for information on national and international tourism companies implementing digital transformation. The findings of this article include the opportunities provided by digital transformation in tourism to companies and the contributions of digitalization to current tourism experiences. This article has concluded that digital transformation adds value to tourism products, provides competitive advantage for businesses in the international market, and provides significant support to tourism businesses in terms of customer satisfaction, product development and growth. In addition, as a result of the article, it has been recommended that tourism businesses should include technological innovations and innovations in their growth strategies.