TURİZM PAZARLAMASINDA DİJİTAL DÖNÜŞÜMLER


Arslan Koçkaya F.

SOCRATES JOURNAL OF INTERDISCIPLINARY SOCIAL RESEARCHES , cilt.11, sa.51, ss.125-138, 2025 (Hakemli Dergi)

Özet

Dijital dönüşüm ve endüstri 4.0 kavramı son zamanlarda turizm endüstrisinde büyük değişimlere  sebep  olmuş  ve  turizm  firmaları  açısından  rekabetin,  gelişmenin  ve sürdürülebilirliğin  zorunlu  stratejisi  haline  gelmiştir.  Dijital  dönüşümler  ve  teknolojik yenilikler, insanların hayatlarını, mesleklerini, yaşam alışkanlıklarını, sosyal davranışlarını ve satınalma karalarını etkilemekte ve turizm firmalarının uluslararası pazarda yer almaları için yeni imkânlarsunmaktadır.  Bu makalenin amacı, turizmde dijital dönüşüm, turizm 4.0, yapay zeka, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik, büyük veri, nesnelerin interneti, blok zinciri, mobil teknolojiler, bulut bilişim, robotik gibi dijital teknolojilerin turizm sektöründeki yansımalarını araştırmaktır. Bu makalenin kavramsal çerçevesi için literatür incelemesi yöntemi kullanılmış, dijital  dönüşümü  uygulayan  ulusal  ve  uluslarası  turizm  firmalarına  ait  bilgileri  için veritabanları detaylı bir şekilde taranmıştır. Bu makalenin bulguları arasında, turizmde dijital dönüşümün  firmalara  sağladığı  fırsatlar  vedijitalleşmenin  mevcut  turizm  deneyimlerine sunduğu katkılar yer almaktadır. Bu makale ile dijital dönüşümün, turizm ürünlerine değer kattığı, işletmeleri için uluslararası pazarda rekabet avantajı sağladığı, müşteri memnuniyeti, ürün  geliştirme  ve  büyümekonularında  turizm  işletmelerine  önemli  destekler  sunduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Ayrıca makale sonucunda turizm işletmelerinin büyüme stratejilerine teknolojik yenilikleri ve inovasyonları  da dahil etmeleri gerektiği tavsiye edilmiştir.

The  concept  of  digital  transformation  and  industry  4.0  has  recently  caused  major changes  in  the  tourism  industry  and  has  become  a  mandatory  strategy  for  competition, development   and   sustainability   for   tourism   companies.   Digital   transformations   and technological  innovations  affect  people’s  lives,  professions,  lifestyles,  social  behaviors  and purchasing  decisions,  and  offer  new  opportunities  for  tourism  companies  to  take  part  in  the international  market.  The  aim  of  this  article  is  to  investigate  the  reflections  of  digital technologies  such  as  digital  transformation  in  tourism,  tourism  4.0,  artificial  intelligence, virtual   reality,   augmented   reality,   big   data,   internet   of   things,blockchain,   mobile technologies,  cloud  computing,  robotics  in  the  tourism  sector.  The  literature  review  method was  used  for  the  conceptual  framework  of  this  article,  and  databases  were  scanned  in  detail for   information   on   national   and   international   tourism   companies   implementing   digital transformation.  The  findings  of  this  article  include  the  opportunities  provided  by  digital transformation  in  tourism  to  companies  and  the  contributions  of  digitalization  to  current tourism  experiences.  This  article  has  concluded  that  digital  transformation  adds  value  to tourism  products,  provides  competitive  advantage  for  businesses  in  the  international  market, and  provides  significant  support  to  tourism  businesses  in  terms  of  customer  satisfaction, product  development  and  growth.   In  addition,  as  a  result  of  the  article,  it  has  been recommended   that   tourism   businesses   should   include   technological   innovations   and innovations in their growth strategies.