EĞİTİMDE YAPAY ZEKA KULLANIMI: GELECEKTE ÖĞRETMEN ROLÜ DEĞİŞECEK Mİ?


Bağçivan E., Kahraman H.

ICER 1ST INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION RESEARCHES, Sivas, Türkiye, 17 - 19 Mayıs 2025, cilt.1, sa.1, ss.460-474, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.460-474
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın temel amacı, yapay zekâ teknolojilerinin öğretmenlik mesleği üzerindeki

etkilerini çok yönlü biçimde analiz ederek, geleceğin öğretmen profiline yönelik stratejik

öneriler geliştirmektir. Bu amaçla öğretmen rollerinin dönüşümü, yapay zekânın öğretmen

yetiştirme süreçlerine yansımaları ve yapay zekâ tabanlı öğrenme ortamlarının öğretim

süreçlerine etkisi karşılaştırmalı bir şekilde sunularak, yapay zekâ destekli eğitimin etik ve

pedagojik sınırlılıkları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden

doküman analizi yöntemi benimsenmiş, eğitimde yapay zekâ konusu ile ilgili yazılmış 18

hakemli makale, 6 lisansüstü tez ve yapay zekânın eğitim sistemlerine entegrasyonu ve

öğretmenlerin değişen rollerine dair önemli veriler sunan 5 ulusal/uluslararası politika belgesi

betimsel analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. İncelenen dokümanlarda yapay zekâ teknolojileri

öğretmenin yerini almak yerine, öğretmenlik mesleğinin dönüşümünü destekleyen stratejik bir

araç olarak değerlendirilmektedir. Araştırma sonuçlarına göre, geleceğin öğretmeni,

disiplinlerarası yeterliklere sahip, teknolojiyi pedagojik amaçlarla kullanabilen, etik ve eleştirel

düşünme becerileri gelişmiş bir profesyonel olarak tanımlanmaktadır. Ek olarak bulgular;

yapay zekânın öğretme-öğrenme süreçlerini kişiselleştirdiğini, öğretmenlerin bilgi aktarıcı

rolünden rehber ve öğrenme yöneticisi rollerine evrildiğini ancak bununla birlikte halen empati,

etik rehberlik ve kültürel duyarlılık gibi alanlarda vazgeçilmez bir konumda olduğunu

vurgulamaktadır. Ayrıca, araştırmada yapay zeka çağında yeni öğretmen yetiştirme

yaklaşımının geleneksel öğretmen yetiştirme yaklaşımı ile farklılıklarına da değinilmiş,

müfredata yapay zekâ okuryazarlığı, dijital etik ve öğrenme analitiği gibi derslerin eklenmesi

gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak yapay zekânın sağladığı fırsatların yanı sıra veri

gizliliği, algoritmik önyargı ve insan etkileşiminin zayıflaması gibi etik ve pedagojik

sınırlılıklar da bulgularda dikkati çekmektedir.

Anahtar Kelimeler: Yapay Zekâ, Öğretmen Rolleri, Dijital Eğitim, Etik Sınırlılıklar,

Öğretmen Eğitimi