Akademi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt.6, sa.16, ss.142-152, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu çalışmada, üstün yetenekli ve normal öğrencilerin duyarlı sevgi ve sosyal güven düzeylerinde bir
karşılaştırma yapılmıştır. Ayrıca üstün yetenekli öğrencilerde duyarlı sevgi ile sosyal güven ve memnuniyet
düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Çalışmada, ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmada veri
toplamak amacıyla Balıkesir ve Manisa illerinde uygun örnekleme ile seçilmiş 200 normal öğrenci ve 200 üstün
yetenekli BİLSEM öğrencisinden faydalanılmıştır. Normal öğrencilerin 102’si kız, 98’i erkektir. Üstün yetenekli
öğrencilerin 108’i kız, 92’si erkektir. Öğrencilerin duyarlı sevgi ile sosyal güven ve memnuniyet düzeylerini
belirlemek için Duyarlı Sevgi Ölçeği ile Sosyal Güvende Hissetme ve Memnuniyet Ölçeği kullanılmıştır. Sonuç
olarak, üstün yetenekli öğrencilerin duyarlı sevgi ve sosyal güven düzeylerinin normal akranlarından daha
yüksek olduğu gözlenmiştir. Sosyal güven ve memnuniyet düzeyindeki bu farklılığın duyarlı sevgi düzeylerinin
yüksek olmasından kaynaklandığı söylenebilir.
In the current study, a collation was made between gifted students and their normal peers in terms of
their compassionate love and social safeness levels. Also, the relationship between compassionate love and
social safeness in highly gifted students was examined. In the study, relational search model was used. 8th grade
normal students (N=200) from Balıkesir and Manisa (Turkey) and highly gifted students (N=200) of BILSEM
were selected with convenience sampling to gather data. 102 normal students (51%) were female, while 98 were
male (49%). 108 gifted students were female (54%) and 92 gifted students were male (46%). In this survey,
Compassionate Love Scale and, Social Safeness and Pleasure Scale were applied in order to define the
compassionate love, social safeness and, pleasure levels of the students. In conclusion, the highly gifted students
were observed to have higher levels of social safeness and compassionate love compared to their normal peers.
The reason for this difference between social safeness and pleasure levels can be explained by the students’
higher compassionate love levels