THE JOURNAL OF INTERNATIONAL SOCIAL RESEARCH, cilt.13, sa.70, ss.874-886, 2020 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, Sivas İl Sağlık Müdürlüğü, Sivas Halk Sağlığı Müdürlüğü ve Sivas Kamu Hastaneleri
Birliği Genel Sekreterliğinde görev yapan, 112 sağlık çalışanlarının “öğrenen örgüt kültürü” düzeylerini tespit etmek ve
öğrenen örgüt algılamaları ile sosyo-demografik özelliklerine göre farklılıklarını belirlemektir.
Araştırmadan elde edilen veriler bağımsız örneklem t testi ve f (Anova) testi uygulanmış ve anlamlı farklılığın
nedeni (Post hoc testi) Tukey testi ile incelenmiştir.
Araştırma bulgularında, öğrenen örgüt kültürü algılamalarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir.
Araştırmada katılımcıların öğrenen örgüt kültürü algılamaları ile cinsiyet, medeni durum, kurumda çalışma süresi,
yöneticilik görevi ve çalışılan kurum arasında anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir.
Sonuç olarak, sağlık kurumlarında bireysel ve grup öğreniminin kaliteli ve hızlı hizmet sunumu için
desteklenmesi, bilginin geliştirilmesi ve hatalardan öğrenmenin sağlanması, ancak öğrenen örgüt olma felsefesini
benimseyerek ve etkin bir şekilde uygulayarak mümkün olabilir
The purpose of this research is to determine the perceptions of learning organization culture of 112 emergency
medical services employees working in Sivas Provincial Health Directorate, Sivas Public Health Directorate and Sivas
Public Hospitals Union General Secretariat, and, to determine according to socio-demographic characteristics, their
differences their learning organization perceptions.
The data obtained from the study were subjected to independent sample t test and f (Anova) test and the
significance of difference (Post hoc test) was examined by Tukey test.
In the research findings, it was determined that learning organization culture were moderate. It was determined
that there were significant differences between the participants' perceptions of learning organizational culture and the
gender, marital status, tenure, managerial duties and institutions studied.
As a result, supporting individual and group learning in health institutions for quality and rapid service
provision, improving knowledge and learning from mistakes, it can only be possible by adopting the philosophy of
being learning organization and applying it effectively.