Kamu Kurumlarında Bilgi Teknolojileri ve Sosyal Medya Kullanımının Çalışan Performansına Etkisi


Creative Commons License

Güler A., Günel Y.

ULUSLARARASI İKTİSADİ VE İDARİ AKADEMİK ARAŞTIRMALAR DERGİSİ, cilt.2, sa.2, ss.23-48, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Günümüzde bilgi teknolojilerine yönelik uyumun kamu kurumlarında önemli bir şekilde artış gösterdiği gözlenmektedir. Bilgi teknolojilerinin varlığı, kamu kurumlarında yer alan her sürecin etkilenmesine yol açabilmektedir. Ayrıca çağımız teknolojilerinin gelişmesiyle beraber sosyal medya kullanımı da hayatımızın her alanına hızlı bir şekilde yayılmakta ve sosyal medya kullanımı yaşantımızda pek çok şeyi etkilemektedir. Böylece bilgi teknolojileri ve iletişim imkânlarının artmasıyla bu araçların hangi seviyede ve hangi amaçlarla kullanıldığı önemli hale gelmiştir. Özellikle kamu kurumlarında bilgi teknolojileri ve sosyal medya araçlarının çalışanların performanslarında hangi yönde bir etki gösterdiğinin araştırılması önem arz etmektedir. Bu çalışmada, kamu kurumlarında hem bilgi teknolojilerinin hem de sosyal medya kullanımının çalışan personelin performansına etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma için Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Etik Kurulundan onay alınmış ve Sivas Cumhuriyet Üniversitesi’nde görevli 302 idari personele bilgi teknolojileri ile sosyal medya ve performanstan oluşan bir anket formu uygulanarak veriler elde edilmiştir. Verilerin analizi SPSS 23.0 paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma verilerinin normal dağılım göstermemesi nedeniyle nonparametrik istatistiksel yöntemler olan Mann Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testinden faydalanılmıştır. Çalışma sonucunda bilgi teknolojileri ve sosyal medya kullanımı ile iş gören performansı arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Personelin teknolojik araçlarla olan ilişki düzeyinin çalışma performansını pozitif yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların yaş, kamu kurumlarında toplam çalışma süresi, iş alanı ile ilgili karar ve faaliyetleri takip etme sıklığı, aylık gelir, bilgi teknolojisi araçlarını kullanma beceri seviyesi ve sosyal medyayı günlük ortalama kullanma sıklığı değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu; cinsiyet, medeni durum, eğitim durumu ve görev yeri değişkenlerine göre ise anlamlı bir farklılık olmadığı belirlenmiştir.