IX. International Advanced Technologies Symposium, Türkiye, 27 - 28 Ekim 2021, ss.253-259
Küresel ısınmaya bağlı
olarak uluslararası anlaşmalarla belirlenen sera gazı emisyon değerlerine
ulaşma yolunda fosil yakıtları kullanan içten yanmalı motorların veriminin
yükseltilmesi de önemli bir yer tutmaktadır. İçten yanmalı motorlarda yanma
verimini yükseltmek için ise etkin yollardan birisi mümkün olduğunca silindir
içi ısıyı kontrol altında tutmaktır. Bu sebeple motorlar soğutularak sadece
gerekli zamanda gerekli yüksek ısıya ulaşması istenmektedir. Soğutma sistemi
ise motor parçalarının mukavemeti için çok önemlidir. Yeni sistemle soğutma
sisteminde kullanılan suyun parçaları aşındırma etkisi önlenebilir. Ayrıca daha
hassas bir soğutma sisteminin geliştirilmesi, silindir sıcaklıklarına müdahale
konusunda otomotiv üreticilerine birçok imkân sunabilir ki bu durum motor
performansı için farklı parametreler oluşturmak anlamına bile gelebilir.
Soğutucu akışkanların içten yanmalı motorlarda kullanılması konusunda herhangi
bir olumsuz sonuca varılamamıştır.
Increasing the efficiency of internal combustion
engines using fossil fuels also plays an important role in reaching the
greenhouse gas emission values determined by international agreements due to
global warming. One of the effective ways to increase combustion efficiency in
internal combustion engines is to keep the in-cylinder temperature under
control as much as possible. For this reason, it is desired that engines are
cooled and reach the required high temperature only at the required time. The
cooling system is very important for the strength of the engine parts. With the
new system, the corrosive effect of the water used in the cooling system can be
prevented. In addition, the development of a more sensitive cooling system can
offer automotive manufacturers many opportunities to intervene in cylinder
temperatures, which may even mean setting different parameters for engine
performance. No negative conclusions have been reached regarding the use of
refrigerants in internal combustion engines.