6. INTERNATIONAL ANATOLIAN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Konya, Türkiye, 8 Kasım - 10 Aralık 2024, ss.778-784
Gelişen bilgisayar
teknolojisi ve yaygın internet kullanımıyla birlikte iletişim araçlarının
farklılaşması ve çeşitlenmesi, yeni medya alanlarının ve yeni gazetecilik
uygulamalarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Geleneksel medyanın
gazetecilik alanında egemenliğini ortadan kaldıran bir yeni gazetecilik pratiği
olarak değerlendirilebilecek YouTube gazeteciliği her geçen gün gelişim
göstermekte ve izleyici/takipçi sayısını artırmaktadır. İzleyicilere zengin bir
video içeriği izleme imkânı sunan YouTube aynı zamanda üyelerine video
oluşturma ve oluşturduğu içerikleri izleyicilerle paylaşma fırsatı sunması gazetecilerin
meslek faaliyetlerini bu platform üzerinden kolayca yapabilmelerine ve geniş
kitlelere ulaşabilmelerine olanak sağlamaktadır. Bu yeni gazetecilik pratiği,
gazetecilerin kendi YouTube kanallarında gündelik hayattan sanata, politikadan
doğaya, eğitimden dini konulara kadar birçok başlıkta içeriklerini kendilerinin
ürettiği ve bu içerikleri doğrudan izleyici/takipçiye kendilerinin aktardığı
aynı zamanda iletim sürecinde izleyici/takipçilerin de yorum ve sorularıyla
etkileşimli olduğu gazetecilik türüdür, diye açıklanabilir. Ülkemizde YouTube
platformu üzerinden kendi YouTube kanallarında gazetecilik faaliyetlerine
başlayan Ünsal Ünlü, Gökhan Özbek, Çağlar Cilara, Ruşen Çakır, Yavuz Oğhan,
Levent Gültekin, Timur Akkurt ve
Nevşin Mengü’nün YouTube kanalları incelenerek ülkemizdeki bu ilk pratikler
üzerinden değerlendirmelerde bulunulacaktır.
Bu çalışmada
YouTube gazeteciliğinin ilk örnek pratikleri; video süreleri, videoların yayına
çıkma sıklığı ve videoların içeriği bakımından içerik analiziyle incelenecektir.
Ayrıca bu yeni gazetecilik pratiklerinin geleneksel gazetecilik pratiklerinden
benzerlik ve farklılıkları meslek pratikleri, gelir kaynakları,
okuyucu-izleyici etkileşimleri ve özgürlük bağlamında değerlendirilecektir.
Anahtar
Kelimeler: YouTube gazeteciliği, yeni medya,
geleneksel medya, benzerlik ve farklılıklar.