YOUTUBE GAZETECİLİĞİ: TÜRKİYE’DEKİ İLK ÖRNEKLER ÜZERİNDEN KAVRAMSAL VE KARŞILAŞTIRMALI DEĞERLENDİRME


Creative Commons License

Yolcu F.

6. INTERNATIONAL ANATOLIAN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Konya, Türkiye, 8 Kasım - 10 Aralık 2024, ss.778-784

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.778-784
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Gelişen bilgisayar teknolojisi ve yaygın internet kullanımıyla birlikte iletişim araçlarının farklılaşması ve çeşitlenmesi, yeni medya alanlarının ve yeni gazetecilik uygulamalarının ortaya çıkmasına neden olmuştur. Geleneksel medyanın gazetecilik alanında egemenliğini ortadan kaldıran bir yeni gazetecilik pratiği olarak değerlendirilebilecek YouTube gazeteciliği her geçen gün gelişim göstermekte ve izleyici/takipçi sayısını artırmaktadır. İzleyicilere zengin bir video içeriği izleme imkânı sunan YouTube aynı zamanda üyelerine video oluşturma ve oluşturduğu içerikleri izleyicilerle paylaşma fırsatı sunması gazetecilerin meslek faaliyetlerini bu platform üzerinden kolayca yapabilmelerine ve geniş kitlelere ulaşabilmelerine olanak sağlamaktadır. Bu yeni gazetecilik pratiği, gazetecilerin kendi YouTube kanallarında gündelik hayattan sanata, politikadan doğaya, eğitimden dini konulara kadar birçok başlıkta içeriklerini kendilerinin ürettiği ve bu içerikleri doğrudan izleyici/takipçiye kendilerinin aktardığı aynı zamanda iletim sürecinde izleyici/takipçilerin de yorum ve sorularıyla etkileşimli olduğu gazetecilik türüdür, diye açıklanabilir. Ülkemizde YouTube platformu üzerinden kendi YouTube kanallarında gazetecilik faaliyetlerine başlayan Ünsal Ünlü, Gökhan Özbek, Çağlar Cilara, Ruşen Çakır, Yavuz Oğhan, Levent Gültekin, Timur Akkurt ve Nevşin Mengü’nün YouTube kanalları incelenerek ülkemizdeki bu ilk pratikler üzerinden değerlendirmelerde bulunulacaktır.

Bu çalışmada YouTube gazeteciliğinin ilk örnek pratikleri; video süreleri, videoların yayına çıkma sıklığı ve videoların içeriği bakımından içerik analiziyle incelenecektir. Ayrıca bu yeni gazetecilik pratiklerinin geleneksel gazetecilik pratiklerinden benzerlik ve farklılıkları meslek pratikleri, gelir kaynakları, okuyucu-izleyici etkileşimleri ve özgürlük bağlamında değerlendirilecektir.

Anahtar Kelimeler: YouTube gazeteciliği, yeni medya, geleneksel medya, benzerlik ve farklılıklar.