112 Acil Sağlık Çalışanlarının Hasta Güvenliği Kültürü Algılarının İncelenmesi


Creative Commons License

Alper Ay F., Uçar Yenihayat C.

İşletme Bilimi Dergisi, cilt.8, sa.3, ss.399-424, 2020 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 8 Sayı: 3
  • Basım Tarihi: 2020
  • Dergi Adı: İşletme Bilimi Dergisi
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Other Indexes
  • Sayfa Sayıları: ss.399-424
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Bu çalışmanın amacı, 112 acil sağlık hizmetlerinde çalışanların hasta güvenliği kültürü düzeylerinin sosyo-demografik özeliklere göre anlamlı farklılık olup olmadığının belirlenmesidir. Yöntem: Sivas İl Sağlık Müdürlüğüne bağlı 112 acil sağlık hizmetlerinde görev yapan 297 kişiden veriler elde edilmiştir. Verilerin analizinde ortalamalar, bağımsız örnekler t testi ve ANOVA testi kullanılmıştır. Bulgular: HGK alt boyutları puan ortalamaları incelendiğinde en yüksek “çalışanların eğitimi” ve en düşük “beklenmedik olay ve hata” olarak bulunmuştur. Katılımcıların, olumlu hasta güvenliği kültürüne sahip olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların HGK algıları ile cinsiyet, eğitim, unvan, çalışılan birim, hizmet içi eğitime katılma durumları değişkenleri arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Sonuç olarak, doktor ve hemşirelerin, kadın çalışanların, lisansüstü mezunların, hizmet içi eğitime “bazen” düzeyinde katılanların, idari birim ve Komuta Kontrol Merkezi (KKM) ve diğer birimlerde çalışanlarda hasta güvenlik kültürü daha olumsuz algılandığından, hasta güvenliği kültürünün iyileştirilmesine yönelik çalışmalar yapılması önerilebilir.

Aim: The aim of this study is to determine whether the levels of patient safety culture (PSC) of the employees working in 112 emergency health services differ significantly according to socio-demographic characteristics. Method: Data were obtained from 297 employee working in 112 emergency health services under the Sivas Provincial Health Directorate. In analyzing the data, means, independent samples t test and ANOVA test were used. Findings: When the PSC sub-dimensions are examined, the highest “training of employees” and the lowest “unexpected event and error” were found. Participants were determined to have a "positive" patient safety culture. It was determined that there were statistically significant differences between participants' perceptions of PSC and gender, education, title, unit of study, status of participation in in-service training. Results: As a result, since the health safety culture is perceived more negatively among doctors and nurses, female employees, graduate graduates, those who attend in-service training at the "sometimes" level, and those working in the administrative and other units and Command Control Center (CCC), carrying out studies to improve the patient safety culture can be recommended.