ÇOCUK GELİN PRATİĞİNİN GÖSTERGEBİLİMSEL ANALİZİ


MOLLAOĞLU S.

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), cilt.22, sa.86, ss.598-617, 2023 (Hakemli Dergi) identifier

Özet

Semiology, which requires a series of processes such as interpreting, making sense, producing or understanding signs, is a science based on the analysis of all these factors with a systematic approach. The semiotic analysisis based on the analysis, exposition and interpretation of semantic systems containing myths, codes and metaphors hidden in a study. In the research, it is aimed to analyze ġükran Moral's "Child Bride" study, which has been producing studies on women's problematic since the 1990s and drawing attention to this problem, in terms of the semiotic methodology of Ferdinand de Sasurre, Roland Barthes and C. Levi-Strauss. In the study, the image of the Child Bride; connotation-denotation, signifier, syntax, string dimensions and contrasts. In the "Child Bride" video, which is framed in the light of semiotic models; together with contrasts such as light-dark, sadness-joy, happiness-unhappiness, dirtyclean, guilty-innocent, strong-weak, ruled-ruling; it has been determined that it was constructed as a performance that is expressed with cultural indicators through sexist, belonging and social discourses, performed in the context of sociological identities and roles, and that explains the relations of the society.
Göstergeleri yorumlama, anlamlandırma, üretme ya da iĢaretleri anlama gibi bir dizi süreç gerektiren göstergebilim, bu faktörlerin tümünün sistemli bir yaklaĢımla analiz edilmesi temeline dayanan bilim dalıdır. Göstergebilimsel analizde; bir çalıĢmada saklı tutulan mitlerin, kodların, metaforların yer aldığı anlam dizgelerinin çözümlemesi, açımlaması ve yorumlanması temel alınır. AraĢtırmada özellikle 1990‟lardan günümüze kadın sorunsalı üzerine çalıĢmalar üreten ve bu soruna dikkat çeken ġükran Moral‟ın “Çocuk Gelin” çalıĢmasının Ferdinand de Sasurre, Roland Barthes ve C. Levi- Strauss‟un göstergebilimsel metodolojisi açısından çözümlenmesi amaçlanmaktadır. ÇalıĢmada Çocuk Gelin görselinin; yananlam-düzanlam, gösteren gösterilen, göstergesi, dizim, dizge boyutaları ve karĢıtlıkları ile ele alınmıĢtır. Göstergebilimsel modeller ıĢığında çerçevesinin çizildiği “Çocuk Gelin” videosunda; aydınlık-karanlık, hüzün-sevinç „mutluluk ve mutsuzluk, kirli, temiz, suçlu, masum, güçlü ve güçsüz, yönetilen, yöneten , karĢıtsallıklarla birlikte, cinsiyetçi, aidiyetçi ve toplumsal söylemler üzerinden kültürel göstergelerle ifade edilen, sosyolojik kimlikler ve roller bağlamında gerçekleĢtirilen ve toplumun iliĢkilerini açıklayan bir performans olarak kurgulandığı belirlenmiĢtir.