KÜÇÜK VE ORTA ÖLÇEKLİ PERAKENDE SATIŞ MAĞAZALARININ E-TİCARETPAZARINA YÖNELİK BAKIŞ AÇILARININ İNCELENMESİ


Creative Commons License

Günel Y.

6TH INTERNATIONAL BLACK SEA MODERN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Trabzon, Türkiye, 23 - 25 Ağustos 2024, ss.1485-1495

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1485-1495
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Mal ve hizmetlerin gerek üretim ve dağıtım gerekse reklam ve satışının e-ticaret ile

gerçekleştirilmesi, günümüzde başta ülke ekonomisi olmak üzere üretim, istihdam vb. pek çok

alanda önemli katkılar sağlamaktadır. İnternet kullanımının hızla yaygınlaşması ile birlikte küçük

ve orta ölçekli perakende satış mağazaları, e-ticaret ile sadece yurt içinde değil ülke sınırlarını aşarak

yeni müşteriler edinme fırsatı yakalamıştır. E-ticaret hacminin yakın gelecekte artacağı öngörüsü,

küçük ve orta ölçekli perakende satış mağazalarının pazar paylarını arttırması ve rekabet

edebilmeleri için gerekli önlemleri almaları bakımından önemli görülmektedir. Bu çalışma ile küçük

ve orta ölçekli perakende satış mağazalarının e-ticaret pazarına yönelik bakış açılarının incelenmesi

amaçlanmıştır. Araştırmada, kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılan kişilere yüz yüze veya online

anket tekniği kullanılarak, İstanbul şehrinin Avrupa yakasındaki küçük ve orta ölçekli perakende

satış mağazalarına bir alan çalışması uygulanmıştır. Araştırma kapsamında ulaşılan 250 perakende

satış mağazası sahip ve çalışanları çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Ankette katılımcıların

demografik özelliklerini yansıtan ve işletmelerin e-ticaret işlemlerine yönelik soruların bulunduğu

bir bilgi formu kullanılmıştır. Ayrıca ankette, perakende satış mağazası sahip ve çalışanlarının eticarete

yönelik bakış açılarını ölçmek için araştırmacı tarafından oluşturulan “E-Ticaret Pazarı Algı

Ölçeği” yer almaktadır. Ölçek maddeleri oluşturulurken; Bulut vd. (2006), Nikonova (2010),

Sucuoğlu (2008) ve Şimşek’in (2012) çalışmalarından yararlanılmıştır. Çalışmada nicel araştırma

yöntemlerinden Betimsel Araştırma Yöntemi tercih edilmiş ve verilerin analizinde yüzde ve frekans

değerleri ile Kolmogorov-Smirnov, Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U Testlerinden

faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; işletmelerin önemli bir kısmının çevrimiçi alışveriş siteleri

aracılığıyla e-ticaret yaptıkları, e-ticaretin işletmelerin pazar payını arttırdığı ve gelecekte daha çok

kullanılacağı, e-ticaret ile işletmelerin potansiyel müşterilere daha kolay ulaşım sağladığı

belirlenmiştir. Ayrıca e-ticaretin hem işletmeler hem de tüketiciler için zamandan tasarruf sağladığı,

geleneksel ticarete göre e-ticaret maliyetinin daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaş, eğitim

düzeyi ve işletmenin e-ticaret ile satış yapma süresi değişkenlerine göre katılımcıların e-ticaret

pazarına yönelik algı düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıkların olduğu ve cinsiyet

değişkenine göre ise istatistiksel açıdan anlamlı farklılıkların olmadığı tespit edilmiştir.