6TH INTERNATIONAL BLACK SEA MODERN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Trabzon, Türkiye, 23 - 25 Ağustos 2024, ss.1485-1495
Mal ve hizmetlerin gerek üretim ve dağıtım gerekse reklam ve satışının e-ticaret ile
gerçekleştirilmesi, günümüzde başta ülke ekonomisi olmak üzere üretim, istihdam vb. pek çok
alanda önemli katkılar sağlamaktadır. İnternet kullanımının hızla yaygınlaşması ile birlikte küçük
ve orta ölçekli perakende satış mağazaları, e-ticaret ile sadece yurt içinde değil ülke sınırlarını aşarak
yeni müşteriler edinme fırsatı yakalamıştır. E-ticaret hacminin yakın gelecekte artacağı öngörüsü,
küçük ve orta ölçekli perakende satış mağazalarının pazar paylarını arttırması ve rekabet
edebilmeleri için gerekli önlemleri almaları bakımından önemli görülmektedir. Bu çalışma ile küçük
ve orta ölçekli perakende satış mağazalarının e-ticaret pazarına yönelik bakış açılarının incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada, kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılan kişilere yüz yüze veya online
anket tekniği kullanılarak, İstanbul şehrinin Avrupa yakasındaki küçük ve orta ölçekli perakende
satış mağazalarına bir alan çalışması uygulanmıştır. Araştırma kapsamında ulaşılan 250 perakende
satış mağazası sahip ve çalışanları çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Ankette katılımcıların
demografik özelliklerini yansıtan ve işletmelerin e-ticaret işlemlerine yönelik soruların bulunduğu
bir bilgi formu kullanılmıştır. Ayrıca ankette, perakende satış mağazası sahip ve çalışanlarının eticarete
yönelik bakış açılarını ölçmek için araştırmacı tarafından oluşturulan “E-Ticaret Pazarı Algı
Ölçeği” yer almaktadır. Ölçek maddeleri oluşturulurken; Bulut vd. (2006), Nikonova (2010),
Sucuoğlu (2008) ve Şimşek’in (2012) çalışmalarından yararlanılmıştır. Çalışmada nicel araştırma
yöntemlerinden Betimsel Araştırma Yöntemi tercih edilmiş ve verilerin analizinde yüzde ve frekans
değerleri ile Kolmogorov-Smirnov, Kruskal Wallis H ve Mann Whitney U Testlerinden
faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda; işletmelerin önemli bir kısmının çevrimiçi alışveriş siteleri
aracılığıyla e-ticaret yaptıkları, e-ticaretin işletmelerin pazar payını arttırdığı ve gelecekte daha çok
kullanılacağı, e-ticaret ile işletmelerin potansiyel müşterilere daha kolay ulaşım sağladığı
belirlenmiştir. Ayrıca e-ticaretin hem işletmeler hem de tüketiciler için zamandan tasarruf sağladığı,
geleneksel ticarete göre e-ticaret maliyetinin daha düşük olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Yaş, eğitim
düzeyi ve işletmenin e-ticaret ile satış yapma süresi değişkenlerine göre katılımcıların e-ticaret
pazarına yönelik algı düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıkların olduğu ve cinsiyet
değişkenine göre ise istatistiksel açıdan anlamlı farklılıkların olmadığı tespit edilmiştir.