Oakeshott’ın politika teorisinin imkânı olarak liberal eğitim


Creative Commons License

Görüşük L.

Felsefelogos, sa.79, ss.315-330, 2022 (Hakemli Dergi)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Basım Tarihi: 2022
  • Dergi Adı: Felsefelogos
  • Derginin Tarandığı İndeksler: Philosopher's Index
  • Sayfa Sayıları: ss.315-330
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Genel olarak sosyal bilimlerde ve özel olarak da politika teorisinde, oldukça geniş bağlamda düşünceler dile getiren teorisyenlerin politikaya ilişkin kuramlarını inşa ederken ve bir devlet ideali kurgularken bunun eğitim kuramındaki izdüşümleri ve nasıl gerçekleştirileceği önemli bir sorunsal olarak karşımıza çıkmaktadır. Başka bir deyişle, devlet teorileri, özgürlük felse- fesi ve eğitim konularının birbirine nasıl bağlandığı dikkatle üzerinde durulması gereken hu- suslar haline gelmektedir. Bu çalışma, Michael Oakeshott’ın sınırlı devlet ideali bağlamında özgürlüğün pratiği için ne tür bir eğitimi onayladığı sorusunu tartışmaktadır. Çalışmada, Oakeshott’ın somut bir bütünsellik olarak ima ettiği geleneği algılama biçimi politika teori- sinin merkezine alınarak özgürlüğün ancak bireyin içinde bulunduğu bağlamı bir tür eğitim ile anlamlandırması yoluyla gerçekleşebileceği iddiası üzerine odaklanılmaktadır. Bu iddia, aynı zamanda Oakeshott’ın ideal bir karakter olarak ifade ettiği sivil birliktelik anlayışının ihtiyaç duyduğu özgür bir bireyin nasıl var olacağı tartışmasıyla ilişkilendirilmektedir. Böylece gerek özgürlüğün gerekse de sivil birlikteliğin imkânının Oakeshott’ın kendine özgü liberal eğitim anlayışıyla mümkün olduğunu ifade eden iki katmanlı bir kavrayışın nasıl ortaya çıkarıldığı tahlil edilmeye çalışılacaktır.

In social sciences, in general, and particularly in political theory, while theorists, who articulate their reflections in a very broad context, construct theories of politics and design an ideal regarding the state, the projections of such theories and designs on educational institu- tions and how they will be implemented emerge as a problematic issue. In other words, how theories of the state, philosophy of freedom, and education are interconnected has become issues that require vigilant attention. This evaluation discusses the question of what kind of education Michael Oakeshott endorses for the practice of freedom in the context of the ideal of the limited state. In this study, by taking Oakeshott’s perception of tradition, implied as a concrete totality, at the center of his political theory, the focus is on the claim that freedom can only be realized through an individual’s understanding of the context in which he lives by means of a kind of education. This claim is also affiliated with the discussion of how a free in- dividual, whom Oakeshott expresses as an ideal character needed by the understanding of civil association, can exist. Thus, how a two-layered understanding has been developed, expressing that the potentiality of both freedom and civil association is possible with Oakeshott’s unique liberal education approach, will be tried to be analyzed.