İlahiyat Fakültelerinde Okutulan Hitabet ve Mesleki Uygulama Dersinin Din Hizmetlerine Katkısı Bağlamında Başarısına İlişkin Bir Değerlendirme


Creative Commons License

KİRİŞ H. M.

Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi (TOBİDER), cilt.7, sa.3, ss.281-293, 2023 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZ
Hitabet ve Mesleki Uygulama dersi, ilahiyat fakültelerinde okutulmakta olan ve
adeta fakültenin vitrini olarak kabul edilebilecek bir derstir. Zira bu ders kapsamında
ele alınan teorik ve uygulama yönü bulunan konular, fakültenin en çok görünen
yüzüdür. Usulüne uygun namaz kıldırma, müezzinlik yapma, hutbe okuma, vaaz
etme, birtakım merasimlerde dua yapma gibi pek çok konu bu dersin kapsamına
girmektedir. Mezun olduktan sonra hangi kurumda çalışacaklarına bakılmaksızın
tüm ilahiyat öğrencileri için önemli bir işlev üstlenen Hitabet ve Mesleki Uygulama
dersi, fakülte müfredatında sadece bir yarıyıl okutulan 2 kredilik zorunlu bir derstir.
Ancak gerek araştırmacının kendi tespitleri gerekse konuyla ilgili yapılan başka pek
çok çalışma, bu dersten beklenen işlevin tam olarak gerçekleşmediğini dolayısıyla
ortada bir problem olduğunu göstermektedir. Bu problemin nereden kaynaklandığını
tespit ederek “mevcut şartlar içerisinde ilgili dersi nasıl daha fonksiyonel duruma
getirebiliriz?” sorusu, araştırmanın temel çıkış noktasıdır. Yapılan araştırmalar, bu
dersin kendisinden beklenen amaca tam olarak hizmet edememesini genellikle
uygulama eksikliğine bağlamaktadırlar. Öğrenci sayısının oldukça fazla olduğu
ilahiyat fakültelerinde söz konusu uygulama nasıl mümkün olacaktır? Bu, üzerinde
düşünülmesi gereken önemli bir sorudur. İşte bu sorulara cevap aramak amacıyla
yapılan bu araştırma nitel bir çalışma olup, tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
Veri toplama tekniği olarak ise bir belgesel tarama türü olan literatür taraması
kullanılmıştır. Çalışmanın sonunda problemin çözümüne ilişkin önerilerde
bulunulmuştur.
Anahtar kelimeler: Din Eğitimi, İlahiyat Fakültesi, Hitabet, Mesleki Uygulama,
Din Hizmetleri

ABSTRACT

The Oratory and Professional Practice course is a course that is taught in the faculties

of theology and can be considered as the showcase of the faculty. Because the

theoretical and practical subjects covered in this course are the most visible face of

the faculty. Many subjects such as performing prayers, performing the muezzin,

reading the sermon, preaching, praying in certain ceremonies are within the scope of

this course. The Oratory and Professional Practice course, which assumes an

important function for all theology students regardless of which institution they will

work in after graduation, is a 2-credit compulsory course taught only for one

semester in the faculty curriculum. However, both the researcher's own

determinations and many other studies on the subject show that the expected function

from this course is not fully realized, so there is a problem. By determining the source

of this problem, "How can we make the related course more functional in the current

conditions?" This question is the starting point of the research. Researches generally

attribute the failure of this course to fully serve the expected purpose, due to the lack

of practice. How will this practice be possible in the faculty of theology, where the

number of students is quite high? This is an important question to ponder. This

research, which was conducted to seek answers to these questions, is a qualitative

study and was carried out in the scanning model. As a data collection technique,

literature review, which is a type of documentary review, was used. At the end of the

study, suggestions were made regarding the solution of the problem.

Keywords: Religious Education, Faculty of Theology, Oratory, Vocational

Practice, Religious Services