II Maarif Kongresi , Ankara, Türkiye, 13 - 18 Temmuz 2021, ss.25
Avrupa’nın
en önemli ülkelerinden birisi olan Almanya, hem üç milyon civarında insanımızın
yaşadığı, hem de başta ekonomi olmak üzere birçok alanda yakın işbirliği
içerisinde olduğumuz bir ülke konumundadır. Avrupa Birliğinin lokomotif
ülkelerinden birisi olan Almanya’nın ön plana çıkan en önemli özelliklerinden
birisi de “eğitim” alanında istikrarlı bir yol izlemesidir. Her eyalette farklı
uygulanan Alman eğitim sisteminin Almanya genelindeki ortak uygulamasına
bakıldığında, ilkokul eğitiminden itibaren öğrencilerin yetenekleri ve
başarılarına göre farklı okul türlerine yönlendirildiği ve böylelikle ülkenin
ihtiyacı olan alanlarda nitelikli vatandaşların yetişmesinin gerçekleştiği
dikkat çekmektedir.
Söz
konusu eğitim kurumlarından bir tanesi de meslek liseleridir. İlgili okullarda
sanayi kuruluşlarıyla işbirliği içerisinde gerçekleşen eğitim, hem ülkede
“nitelikli ara eleman” yetişmesine imkân tanımakta, hem de istihdam ve
dolaysıyla işsizlik konusundaki sorunların büyük oranda ortadan kaldırmasına
katkı sağlamaktadır.
Ülkemiz meslek liselerinin durumuna bakılacak olursa, 1921 yılında henüz milli mücadele devam ederken Ankara’da toplanan Maarif Kongresinde ve sonrasında gerçekleşen komisyonlarda her ne kadar meslek liseleri konusu ele alınmış ve önemsenmiş olsa da, günümüze kadar gerçekleşen uygulamalarda istenilen ve hedeflenen niteliğe erişilmediği bilinmektedir. Türkiye’deki meslek lisesi eğitimine bir örnek teşkil edebileceği düşüncesiyle bu çalışmada Almanya’da on yıllardır sorunsuz ve istikrarlı bir şekilde faaliyet gösteren meslek liseleri konu edilmiştir.
İlgili
okullarda verilen eğitimlerin hangi yönlerinin kısa, orta ve uzun vadede
Türkiye’deki meslek liselerinde uygulanabileceği konusu tartışılacak ve bir
sonuca varılacaktır.