Amaç – Bu araştırmada temel amaç; Kayseri ilinde faaliyetlerini sürdüren muhasebe meslek mensuplarının mesleki etik algısını ve bu algı ve düşüncelerinin haksız rekabete etkilerini tespit ederek bu doğrultuda çözüm önerileri sunmaktır. Yöntem – Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Verilerin toplanması amacı ile muhasebe meslek mensuplarında etik ölçeği ve haksız rekabet ölçeği, Kayseri ilinde 322 meslek mensubuna Şubat 2024 tarihinde gönüllülük esasına göre bir anket çalışması uygulanmıştır. Bulgular – Araştırma sonuçlarına göre; unvan, eğitim durumu, yaş ve mesleki tecrübe süresi değişkenlerine göre mesleki etik ve haksız rekabet algılarında anlamlı bir farklılık bulunmazken, mükellef sayısı değişkeni açısından mesleki etik algısında anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Genel olarak meslek mensuplarınca etik değerlere uyulduğu ifade edilse de, uygulamada ciddi etik sorunların yaşandığı düşünülmektedir. Uygulamada mükellef baskısı ve çıkarları doğrultusunda etik dışı davranışların yaygın olduğu görüşü vardır. Etik dışı durumlar için uygulanan ceza ve düzenlemelerin yetersiz olduğu belirtilmektedir. Tartışma- Meslek mensupları mevcut portföylerini koruma arzuları doğrultusunda etik ilkelerden uzaklaşarak haksız rekabete meyil edebilmektedirler. Çalışmada, mesleki etik algısı ile haksız rekabet algısı arasında pozitif yönlü, istatistiksel olarak anlamlı ve orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca regresyon analizi sonucunda, mesleki etik algısının haksız rekabet algısını anlamlı ve pozitif yönde etkilediği saptanmıştır (R² = 0,230). Bu durum, etik duyarlılığı yüksek bireylerin, meslekteki haksız rekabet unsurlarına karşı daha fazla farkındalık geliştirdiğini göstermektedir.
Purpose – The main purpose of this research is to determine the professional ethics perception of accounting professionals operating in Kayseri province and the effects of these perceptions and thoughts on unfair competition and to offer solution suggestions accordingly. Design/methodology/approach – The relational screening model, one of the quantitative research methods, was used in the research. In order to collect data, a survey study was conducted on a voluntary basis in February 2024 on the ethics scale and unfair competition scale among accounting professionals in Kayseri province to 322 professionals. Results – According to the research results, while there is no significant difference in perceptions of professional ethics and unfair competition based on the variables of title, education level, age, and professional experience duration, a significant difference in the perception of professional ethics has been identified based on the variable of the number of clients. Although it is stated that professional members adhere to ethical values, it is believed that serious ethical issues are encountered in practice. In practice, there is a view that unethical behaviors are widespread due to taxpayer pressure and interests. It is stated that the penalties and regulations applied for unethical situations are insufficient. Discussion – Professionals may tend to engage in unfair competition by deviating from ethical principles in line with their desire to protect their current portfolios. In the study, a positive, statistically significant, and moderate relationship was found between the perception of professional ethics and the perception of unfair competition. Additionally, the regression analysis revealed that the perception of professional ethics significantly and positively affects the perception of unfair competition (R²=0.230). This situation indicates that individuals with high ethical sensitivity develop greater awareness of unfair competition elements in their profession.