Uluslararası Müzik ve Güzel Sanatlar Eğitimi Sempozyumu, Sivas, Türkiye, 12 - 14 Haziran 2021, ss.215-222
1 Kasım 1928’de gerçekleştirilen harf inkılabı ile Arap harflerini temel alan Osmanlı Türkçesi kullanımdan
kaldırılarak Latin harfleri ile oluşturulan yeni Türk alfabesi kullanılmaya başlanmıştır. Değişen yazı dili, günümüzde
tarihsel araştırmalar açısından bir zorluk oluşturmaktadır. Müzik bilimi açısından düşünüldüğünde, dönemde müzik
alanında yapılan çalışmaların birçoğunun günümüzde bilinmediği görülmektedir. Yaklaşık bin yıllık bir süreci kapsayan
ve Osmanlı’dan Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar uzanan bu dönem üzerine yapılan çalışmalar, Türk müzik tarihi
içerisinde önemli birçok bilgi ve belgenin ortaya çıkarılması açısından önemlidir. Bu sebeple, Osmanlı Türkçesi alanında
uzman müzik bilimciler yetiştirilmesi, dolayısıyla müzikoloji eğitimi verilen kurumlarda bu konuda kapsamlı bir eğitim
verilmesi önem taşımaktadır. Bu çalışma, ülkemizde müzikoloji eğitimi verilen kurumların ders programları içerisinde
Osmanlı Türkçesi dersine ne düzeyde yer verildiği ile ilgili durum tespitine yönelik betimsel bir araştırmadır.
Araştırmada, müzikoloji eğitimi verilen kurumlar içerisinde, müfredatlarında Osmanlı Türkçesi eğitimine ilişkin zorunlu
derslere yer veren kurumların oranının oldukça düşük olduğu, ayrıca uygulanan ders sayısı ve süresinin artırılmasının
öğrencilerin yetkinliklerini artırmak konusunda katkı sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştır.
Ottoman Turkish, which was based on Arabic letters, was abolished by the alphabet reform that took place
on 1 November 1928, and the new Turkish alphabet created with Latin letters was started to be used. The changed
written language poses a challenge for historical research today. When considered in terms of musicology, it is obvious
that most of the studies in the field of music in that period are not exactly known and recognized today. Studies on this
period covering a period of about a millenium and extending from the Ottoman reign to the first years of the Republic,
are important in terms of revealing many important information and documents in the history of Turkish music. For this
reason, it is important to train musicologists who are experts in the field of Ottoman Turkish, thereby provide a
comprehensive training on this subject in institutions where musicology education is maintained. This descriptive study
is aimed at determining the level of Ottoman Turkish course included in the curriculum of the institutions that provide
musicology education in our country. As a result of the study, it was concluded that the rate of the institutions that
include compulsory courses on Ottoman Turkish education in their curriculum is quite low among the institutions that
provide musicology education, and the number and duration of the courses may not be sufficient to increase the
mastery and competence of students in this field.