Müzikoloji Eğitimi Verilen Kurumlarda Osmanlı Türkçesi Eğitimi Üzerine Bir İnceleme


Creative Commons License

Kurtçu E.

Uluslararası Müzik ve Güzel Sanatlar Eğitimi Sempozyumu, Sivas, Türkiye, 12 - 14 Haziran 2021, ss.215-222

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.215-222
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

1 Kasım 1928’de gerçekleştirilen harf inkılabı ile Arap harflerini temel alan Osmanlı Türkçesi kullanımdan kaldırılarak Latin harfleri ile oluşturulan yeni Türk alfabesi kullanılmaya başlanmıştır. Değişen yazı dili, günümüzde tarihsel araştırmalar açısından bir zorluk oluşturmaktadır. Müzik bilimi açısından düşünüldüğünde, dönemde müzik alanında yapılan çalışmaların birçoğunun günümüzde bilinmediği görülmektedir. Yaklaşık bin yıllık bir süreci kapsayan ve Osmanlı’dan Cumhuriyet’in ilk yıllarına kadar uzanan bu dönem üzerine yapılan çalışmalar, Türk müzik tarihi içerisinde önemli birçok bilgi ve belgenin ortaya çıkarılması açısından önemlidir. Bu sebeple, Osmanlı Türkçesi alanında uzman müzik bilimciler yetiştirilmesi, dolayısıyla müzikoloji eğitimi verilen kurumlarda bu konuda kapsamlı bir eğitim verilmesi önem taşımaktadır. Bu çalışma, ülkemizde müzikoloji eğitimi verilen kurumların ders programları içerisinde Osmanlı Türkçesi dersine ne düzeyde yer verildiği ile ilgili durum tespitine yönelik betimsel bir araştırmadır. Araştırmada, müzikoloji eğitimi verilen kurumlar içerisinde, müfredatlarında Osmanlı Türkçesi eğitimine ilişkin zorunlu derslere yer veren kurumların oranının oldukça düşük olduğu, ayrıca uygulanan ders sayısı ve süresinin artırılmasının öğrencilerin yetkinliklerini artırmak konusunda katkı sağlayabileceği sonucuna ulaşılmıştır. 

Ottoman Turkish, which was based on Arabic letters, was abolished by the alphabet reform that took place on 1 November 1928, and the new Turkish alphabet created with Latin letters was started to be used. The changed written language poses a challenge for historical research today. When considered in terms of musicology, it is obvious that most of the studies in the field of music in that period are not exactly known and recognized today. Studies on this period covering a period of about a millenium and extending from the Ottoman reign to the first years of the Republic, are important in terms of revealing many important information and documents in the history of Turkish music. For this reason, it is important to train musicologists who are experts in the field of Ottoman Turkish, thereby provide a comprehensive training on this subject in institutions where musicology education is maintained. This descriptive study is aimed at determining the level of Ottoman Turkish course included in the curriculum of the institutions that provide musicology education in our country. As a result of the study, it was concluded that the rate of the institutions that include compulsory courses on Ottoman Turkish education in their curriculum is quite low among the institutions that provide musicology education, and the number and duration of the courses may not be sufficient to increase the mastery and competence of students in this field.