KİNETİK SANAT OKUMALARINDA HEYKELİN DİLİ


Duydu M.

GÜZEL SANATLAR ALANINDA ALANINDA ULUSLARARASI ARAŞTIRMALAR IX, SADIK ÖZÇELİK ŞENOL AFACAN, Editör, Eğitim Kitabevi, Konya, ss.133-152, 2023

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2023
  • Yayınevi: Eğitim Kitabevi
  • Basıldığı Şehir: Konya
  • Sayfa Sayıları: ss.133-152
  • Editörler: SADIK ÖZÇELİK ŞENOL AFACAN, Editör
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

sanatın geleneksel yapısının yönü değiştirilmiştir. Teknoloji ve sanatın iş birliğine dayanan bu anlayış ile yeni bir sanat eseri oluşturulurken sanat malzemeye form vermekten öteye geçmiş ve direk olarak malzemenin kendisinin sanat eseri olarak kullanılabilmesi fikri hâkim olmuştur. İtalya’da ortaya çıkan fütürizm akımı ve Rusya’da ortaya çıkan konstrüktivizm akımının modernlik ve dinamizm üzerine kurulu olması devingenliğin sanata dâhil olmasının önünü açmıştır.

Fütürist Manifesto’ da zamanın devingenliğinin vurgulanmasına yönelik algıyı belirginleştiren Boccioni’ye göre, ‘‘Her şey hareket etmekte ve bir kovalamaca halinde hızlı bir şekilde dönerken retina üzerindeki görüntülerin etkisi, titreşimler halinde algılanmaktadır”( Antmen,2008: 64).

Heykel sanatının genel anlamı 19. yüzyıla kadar, doğanın taklidine dayanırken, 20. yüzyıla gelindiğinde sanatçılar gelişen teknolojik olanaklara duyarsız kalmamışlardır. Modernist söylemlerin hâkim olmaya başladığı sanat alanında farklı biçim ve dil yenilikleri oluşturularak malzeme seçiminde alternatif söylemlere başvurulmuştur. 20. Yüzyıla kadar hareketle ilgili tanımlamaları ifade edebilmek için kullanılan bir terim olan Kinetik (Kinesis) sözcüğü, 1954'ten sonra sanat alanında kullanılmaya başlamış ve 1960 yılında bir Kinetik Sanat kronolojisinin yayımlanışıyla modern sanatın önemli kavramlarından biri olmuştur. Sanatta kinetik kavramını öne çıkaran yaklaşımlardan olan konstrüktivizm akımına ait yaklaşımlarda, Einstein’ın görelilik teorisinin etkisi ile bağlantılı olarak zaman ve mekân adına zamanı dördüncü boyut olarak algılayan ve form üzerinde zamanın dönüşümünü göstermeyi amaçlayan yeni bir algılayış ön plana çıkmıştır.