Tarih Okulu Dergisi, cilt.18, sa.78, ss.3809-3834, 2025 (Hakemli Dergi)
Fatih Sultan Mehmet tarafından inşa
ettirilen Kapalı Çarşı, Osmanlı İmparatorluğu’nun ekonomik ve sosyal yaşamının
önemli bir parçasıdır. Ticari hayatın nabzının tutulduğu bir mekân olmasının
yanında, payitahtın merkezinde her tabakadan insanın bir arada bulunduğu,
birbirinden farklı dil ve yerel ağızların etkileşim içinde olduğu, kaynaştığı,
kolektif eylemlerin gerçekleştiği bir mekândır. Bu özelliği sayesinde Kapalı
Çarşı’nın Osmanlı’nın hiyerarşik yapısını ve çok kültürlü sosyal dokusunu
yansıtmasına olanak sağlamıştır. Tarihin her döneminde Osmanlı “millet”
sisteminin ferahlatıcı ortamı Kapalı Çarşı’da ticari ve kültürel bir motivasyon
iklimi yaratmıştır. Burada hâkim olan örüntü, Osmanlı’nın kurumsal yönüyle
ilişkilendirilen çeşitli meslek grubundan farklı inanış ve değerlere sahip bir
esnaf birliğinin oluşmasıdır. Bu çalışma ile New York’ta yayınlanan The Herald Gazetesi’[1]nin 11
Mayıs 1838 tarihli haberinde yer verilen İstanbul Kapalı Çarşısı’nda sabun
dükkânı işleten İbrahim’in mektubunun değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Eğitimi hakkında bilgi vermeyen İbrahim, Pera Palas’da ikamet eden papaz
arkadaşı Antoine’den öğrendiği İngilizcesi ile bir mektup kaleme almıştır.
İbrahim mektubunda; ailesi, bilhassa babası, esnaf komşuları hakkında bilgiler
vermiştir. Çarşı esnafı içerisinde babasının özel bir konumda olduğunu muhtelif
satırlarda dile getirmiş ve yaşadığı tarihlerde ziyaretine gelen Osmanlı
elitinden bahsetmiştir. Mektubunun ilerleyen satırlarında Osmanlı kadısının
Kapalı Çarşı esnafına karşı tutumunu şahit olduğu bir örnekle açıklamıştır.
Değerlendireceğimiz bu mektup sıradan bir esnafın gözüyle devrin siyasi, sosyal
ve ekonomik atmosferini yansıtması açısından bazı ipuçları vermektedir.
[1] The Herald Gazetesi’nin bu nüshasını bana ulaştıran
meslektaşım; Sivas Bilim ve Teknoloji Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi Öğr. Gör. Bahtiyar Burak Dedeoğluna teşekkür ederim.