Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, cilt.25, sa.1, ss.112-126, 2023 (Hakemli Dergi)
Müşteri iletişim merkezleri, mal ve hizmetlerin bir ürün demeti olarak sunulduğu dijital operasyonları
destekleyen işletme türlerinden biridir. Bu merkezler aracılığıyla tüketiciler hem telekomünikasyon hizmetlerine
ilişkin alt hizmetlere erişebilmekte hem de bu erişimi sağlayacak teknolojileri satın alabilmektedir.
Telekomünikasyon sektörünün dünya genelinde birçok ülkede lokomotif bir sektör haline gelmesi, müşterilerin
davranışlarını anlamayı gerekli kılıyor. Bu noktada bütünsel kanalın bir parçası olan iletişim merkezlerinde nasıl
davrandıklarının araştırılması da gereklidir. Bu çalışma, iletişim merkezlerini ziyaret eden mağaza müşterilerinin
davranışlarını hesaplamalı olmayan yöntemler kullanarak incelemektedir. Çalışma aynı zamanda gözlemlenen
davranışları demografik verilere göre karşılaştırmakta ve satın alma karar sürecinin dinamiklerini anlamaya
çalışmaktadır. Bu sayede alışverişçilerin profil özelliklerinin, mağaza içi hareketlerinin ve mağaza yapısının
alışverişi sonlandırma durumu ve süresi üzerindeki etkileri ortaya konulmuştur. Bulgularda cinsiyete göre
farklılıklar hesaplanırken, yaşa göre anlamlı farklılıklar elde edilememiştir. Benzer şekilde, satış yapılabilmesi için
tüketicilerin mağaza içi hareketlerinin önemi ortaya çıkartılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçların başta
mağaza verilerinin alındığı firmanın yerel yetkilileri olmak üzere hem müşteri iletişim merkezlerine hem de ileride
yapılacak araştırmalara katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Customer contact centres are one of the types of businesses that support digital operations, where goods and
services are offered as a bundle of products. Through these centres, consumers can both access sub-services
related to telecommunication services and purchase the technologies that will enable this access. The fact that
the telecommunications sector has become a locomotive sector in many countries worldwide makes it necessary
to understand customers' behaviour. At this point, it is also essential to investigate how they behave in contact
centres, which are part of the holistic channel. This study examines the behaviour of store customers who visit
contact centres using non-computational methods. The study also compares the observed behaviours according
to demographic data and tries to understand the dynamics of the purchase decision process. In this way, the
effects of shoppers' profile characteristics, in-store movements and store structure on the termination status
and duration of shopping were revealed. While differences were detected according to gender, no significant
differences were found according to age in the findings. Similarly, the importance of consumers' in-store
movements for sales was presented. It is thought that the results obtained in the research will contribute to both
customer contact centres and future research, especially the local authorities of the company where the store
data is received.