Çevrimiçi Sanat Galerilerilerinde Yer Alan Resimlerin Fiyatlandırma Kararlarında Etkili Olan Etmenler


Karaseyfioğlu Paçalı S., Kutlu M. B.

ULUSLARARASI MÜZİK VE GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ SEMPOZYUMU, Sivas, Türkiye, 12 - 14 Haziran 2021, ss.90-91

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Sivas
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.90-91
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Fiyatlama, işletmenin gelirleri üzerinde doğrudan etkisi olan pazarlama yönetimi kararlarındandır. Hedef kitlenin kabul edebileceği düzeyin üzerinde belirlenen bir fiyat işletmenin ürünlerine yönelik talebin düşük olmasına ve gelir kaybına yol açabilir. Benzer şekilde ürünlerin fiyatının düşük tutulması da talebi artırsa bile gelir kaybına neden olabilir. Düşük tutulan fiyat ürünün ve markanın müşterileri tarafından algılanan kalitesini olumsuz etkilemektedir. Günümüzde sanat eserlerinin sanatseverlerle buluştuğu noktalardan biri de çevrimiçi galerilerdir. Çevrimiçi galerilerde sanatçılar eserlerinin fiyatlarını belirleyerek sanatseverlere sunmaktadır. Resim alanında fiyatlama konusunda yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Buçalışmada çevrimiçi galerilerde ressamların resimlerini fiyatlandırmasında etkili olabilecek etmenleri ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırmanın deseni kesit analizidir. Araştırma kapsamında çevrimiçi galerilerde yer alan 30 sanatçının 150 sanat eseri incelenmiştir. Veriler galerilerin internet siteleri üzerinden kolayda örnekleme yöntemiyle elde edilmiştir. Sanatçıların çevrimiçi galerilerde yer alan özgeçmişlerinden eğitim durulmaları, sanatta aktif oldukları yıllar, katıldıkları kişisel ve karma sergiler ve kazandıkları ödüller elde edilmiştir. Bunun yanında sanat eserleri ile ilgili çevrimiçi sitelerde yer alan fiyat, resim ölçüsü, resim tekniği ve eserin yaşı ile ilgili veri toplanmıştır. Sanatçıların özgeçmişleri ile ilgili değişkenler incelendiğinde, sanatçının aktif olduğu yıl, aldığı ödül, yurt içi ve yurt dışı açtığı kişisel sergi sayısı arttıkça resimler için daha yüksek fiyatlama yapıldığı görülmektedir. Buna karşılık, sanatçının katıldığı karma sergi sayısının fiyatlama üzerinde etkisi görülmemektedir. Sanatçıların eğitim düzeyi açısından fiyatlama politikası incelendiğinde, doktora veya sanatta yeterlilik derecesine sahip olan sanatçıların, lisans ve yüksek lisans dereceli sanatçılara göre resimlerinin fiyatlarını daha yüksek belirledikleri ortaya çıkmıştır. Çalışmada ayrıca resimlerin büyüklüğü, kullanılan resim tekniği ve resmin yaşı özellikleri açısından sanat eserlerinin fiyatlaması incelenmiştir. Resimlerin büyüklüğü arttıkça sanatçıların daha yüksek fiyatlama yaptıkları görülmüştür. Bunun yanında uygulanan resim tekniğinin fiyatlama üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Resmin yaşının ise, fiyatlama üzerinde etkisi tespit edilememiştir. Araştırmanın sonucunda, sanatçıların geçmiş deneyimlerinin ve resimlerin niteliklerinin fiyatlandırma kararları üzerinde etkisi olduğu görülmektedir. Çalışmanın çevrimiçi galerilerde fiyatlama konusunda pazarlama alan yazınına katkısı olacağı beklenmektedir. Anahtar Kelimeler: Fiyatlama, sanatçı, çevrimiçi galeri