ULUSLARARASI MÜZİK VE GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ SEMPOZYUMU, Sivas, Türkiye, 12 - 14 Haziran 2021, ss.90-91
Fiyatlama, işletmenin gelirleri üzerinde doğrudan etkisi olan pazarlama yönetimi kararlarındandır.
Hedef kitlenin kabul edebileceği düzeyin üzerinde belirlenen bir fiyat işletmenin ürünlerine yönelik talebin
düşük olmasına ve gelir kaybına yol açabilir. Benzer şekilde ürünlerin fiyatının düşük tutulması da talebi
artırsa bile gelir kaybına neden olabilir. Düşük tutulan fiyat ürünün ve markanın müşterileri tarafından
algılanan kalitesini olumsuz etkilemektedir. Günümüzde sanat eserlerinin sanatseverlerle buluştuğu
noktalardan biri de çevrimiçi galerilerdir. Çevrimiçi galerilerde sanatçılar eserlerinin fiyatlarını belirleyerek
sanatseverlere sunmaktadır. Resim alanında fiyatlama konusunda yapılan çalışmalar oldukça sınırlıdır. Buçalışmada çevrimiçi galerilerde ressamların resimlerini fiyatlandırmasında etkili olabilecek etmenleri ortaya
koymak amaçlanmaktadır.
Araştırmanın deseni kesit analizidir. Araştırma kapsamında çevrimiçi galerilerde yer alan 30
sanatçının 150 sanat eseri incelenmiştir. Veriler galerilerin internet siteleri üzerinden kolayda örnekleme
yöntemiyle elde edilmiştir. Sanatçıların çevrimiçi galerilerde yer alan özgeçmişlerinden eğitim durulmaları,
sanatta aktif oldukları yıllar, katıldıkları kişisel ve karma sergiler ve kazandıkları ödüller elde edilmiştir. Bunun
yanında sanat eserleri ile ilgili çevrimiçi sitelerde yer alan fiyat, resim ölçüsü, resim tekniği ve eserin yaşı ile
ilgili veri toplanmıştır.
Sanatçıların özgeçmişleri ile ilgili değişkenler incelendiğinde, sanatçının aktif olduğu yıl, aldığı ödül,
yurt içi ve yurt dışı açtığı kişisel sergi sayısı arttıkça resimler için daha yüksek fiyatlama yapıldığı
görülmektedir. Buna karşılık, sanatçının katıldığı karma sergi sayısının fiyatlama üzerinde etkisi
görülmemektedir. Sanatçıların eğitim düzeyi açısından fiyatlama politikası incelendiğinde, doktora veya
sanatta yeterlilik derecesine sahip olan sanatçıların, lisans ve yüksek lisans dereceli sanatçılara göre
resimlerinin fiyatlarını daha yüksek belirledikleri ortaya çıkmıştır. Çalışmada ayrıca resimlerin büyüklüğü,
kullanılan resim tekniği ve resmin yaşı özellikleri açısından sanat eserlerinin fiyatlaması incelenmiştir.
Resimlerin büyüklüğü arttıkça sanatçıların daha yüksek fiyatlama yaptıkları görülmüştür. Bunun yanında
uygulanan resim tekniğinin fiyatlama üzerinde etkili olduğu bulunmuştur. Resmin yaşının ise, fiyatlama
üzerinde etkisi tespit edilememiştir.
Araştırmanın sonucunda, sanatçıların geçmiş deneyimlerinin ve resimlerin niteliklerinin
fiyatlandırma kararları üzerinde etkisi olduğu görülmektedir. Çalışmanın çevrimiçi galerilerde fiyatlama
konusunda pazarlama alan yazınına katkısı olacağı beklenmektedir.
Anahtar Kelimeler: Fiyatlama, sanatçı, çevrimiçi galeri