Ankara Medical Journal, cilt.20, sa.4, ss.882-894, 2020 (Hakemli Dergi)
Amaç: Araştırma bir araştırma hastanesinde çalışan hemşirelerin kültürlerarası duyarlılıklarının ve göçmen
hastalar ile ilgili görüşlerinin saptanması amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Çalışma, araştırmaya dahil olma kriterini karşılayan ve çalışmaya katılmaya gönüllü olan
200 hemşire ile yürütülmüştür. Araştırma verileri, “Hemşirelerin sosyo-demografik özellikleri bilgi formu” ve
“Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin analizinde ortalama ± standart sapma ve
frekans ve yüzde değerleri, Bağımsız gruplar t-testi ve Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) testi kullanılmıştır.
Bulgular: Hemşirelerin Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği toplam puan ortalaması 77,24±6,18 olarak
bulunmuştur. Kültürlerarası Duyarlılık Ölçeği toplam puan açısından değerlendirildiğinde eğitim durumu ile
ölçek puanı arasında istatistiksel anlamlı bir fark çıkmıştır (F:1,743, p:0,014). Kültürlerarası duyarlılık
ölçeğinin iletişimde dikkatli olma alt boyutu ile iletişim kurma şekli arasında anlamlı bir fark olduğu
bulunmuştur (F:2,921 p:0,001).
Sonuç: Çalışmada hemşirelerin kültürler arası duyarlılık düzeyinin yaklaşık orta düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Hemşirelerin yaklaşık %70 inin göçmen hastalarla ilgili bakım verirken bakım konusunda farklı
bir his yaşamadıkları saptanmıştır. Kurumlarda kültürler arası duyarlılığın geliştirilmesi amacıyla kültürel
duyarlılıkla ilgili duygusal-bilişsel-davranışsal eğitimlerin gibi hizmet içi eğitim programlarının yer alması ve
hemşirelik eğitim müfredatında kültürler arası duyarlılığın geliştirilmesine ve yabancı dil yeterliliklerini
artırmaya yönelik konulara yer verilmesi önerilmektedir.
Objectives: The current research was carried out descriptively to determine the intercultural sensitivity of
nurses working in a research hospital and their views on migrant patients.
Materials and Methods: The study was conducted with 200 nurses who met the inclusion criteria and
volunteered to participate in the study. Research data were collected through “Socio-demographic
characteristics information form of nurses” and “Intercultural Sensitivity Scale”. In the analysis of the data,
mean ± standard deviation and frequency and percentage values, Independent groups t-test and One-way
variance analysis (ANOVA) test were used.
Results: The total score means of the Intercultural Sensitivity Scale of the nurses were found to be 77.24 ±
6.18. When the Intercultural Sensitivity Scale was evaluated in terms of the total score, a statistically significant
difference was found between the educational status and the scale score (F:1.743, p:0.014). It was found that
there is a significant difference between being careful in the communication sub-dimension of the intercultural
sensitivity scale and the communication style (F:2.921 p:0.001).
Conclusion: In the study, it was determined that the level of sensitivity of nurses between cultures was
approximately medium. It has been determined that approximately 70% of nurses do not feel different about
care while providing care to immigrant patients. It is recommended to include in-service training programs
such as emotional-cognitive behavioral training related to cultural sensitivity to develop intercultural
sensitivity in institutions and to include issues to improve intercultural sensitivity and increase foreign
language proficiency in the nursing education curriculum