LİSE ÖĞRENCİLERİNİN GELECEK KAYGILARI VE UMUTSUZLUKLARININÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Günel Y.

6TH INTERNATIONAL BLACK SEA MODERN SCIENTIFIC RESEARCH CONGRESS, Trabzon, Türkiye, 23 - 25 Ağustos 2024, ss.1451-1462

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Trabzon
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1451-1462
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kişilerin gelecekte oluşabilecek koşullar veya durumlara ilişkin korkulu ve endişeli duygusal haller

yaşaması, kaygılı olduklarını göstermektedir. Özellikle gençlik dönemlerinde sık sık hayaller kuran

ve büyük umutları olan bireylerin, gelecekte nasıl bir kişi olmak istedikleri ve hangi şartlara sahip

olacakları endişeli hissetmelerine sebep olmaktadır. Gelecek kaygısı, herkes tarafından çok sık ve

her yerde yaşanabildiği gibi öğrenciler arasında da bu duygu yaygın olup zaman zaman umutsuzluğa

sebep olmaktadır. Bu çalışma ile özel ya da devlet okullarında öğrenim gören lise öğrencilerinin,

geleceğe yönelik kaygılarının ve umutsuzluk düzeylerinin bazı değişkenlere (cinsiyet, kardeş sayısı,

aile ekonomik durumu, anne-baba tutumu, anne-baba eğitim düzeyi, sınıf düzeyi, genel not

ortalaması) göre incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada verilerin toplanması aşamasında anket

tekniğinden yararlanılmıştır. Ankette araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu

kullanılmıştır. Ayrıca öğrencilerin gelecek kaygısı ve umutsuzluk düzeyini ölçmek için Spielberger

ve arkadaşları (1983) tarafından oluşturulan “Sürekli Kaygı Ölçeği” ve Beck ve arkadaşları (1974)

tarafından oluşturulan “Beck Umutsuzluk Ölçeği” kullanılmıştır. “Sürekli Kaygı Ölçeği”,

“Durumluk-Sürekli Kaygı Ölçeğinin” sürekli kaygıyı ölçen 20 soruluk kısmını oluşturmaktadır.

Araştırmada, nicel araştırma yöntemlerinden Betimsel Araştırma Yöntemi tercih edilmiştir.

Çalışmanın evreni, 2023-2024 Eğitim-Öğretim yılında Adana ilinde lise düzeyinde eğitim gören

öğrencilerden, örneklemi ise 300 öğrenciden oluşmaktadır. Anketler kolayda örnekleme yöntemi ile

ulaşılan kişilere yüz yüze uygulanmıştır. Veriler analiz edilirken yüzde ve frekans değerlerinden

faydalanılmıştır. Elde edilen verilerin normalliği Kolmogorov-Smirnov Normallik Testi ile

incelenmiş ve verilerin normal dağılıma sahip olmadığı belirlenmiştir. Bu doğrultuda Kruskal

Wallis H Testi ve Mann Whitney U Testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin

büyük bir kısmının çoğu zaman gelecek kaygısı yaşadığı ve umutsuz oldukları belirlenmiştir.

Kardeş sayısı, anne eğitim düzeyi, genel not ortalaması, anne ve baba tutumu değişkenlerine göre

öğrencilerin sürekli kaygı düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıkların olduğu;

cinsiyet, anne tutumu, genel not ortalaması, anne ve baba eğitim düzeyi değişkenlerine göre de

öğrencilerin umutsuzluk düzeyleri arasında istatiksel açıdan anlamlı farklılıkların olduğu tespit

edilmiştir. Ayrıca ailenin ekonomik durumu ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre öğrencilerin hem

sürekli kaygı düzeyleri hem de umutsuzluk düzeyleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı

farklılıkların olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.