Gaziantep İlini Ziyaret Edenlerin Yiyecek ve İçecek İşletmelerinde Tercih Ettikleri Yöresel Ürünlerin Belirlenmesi (Determining the Local Products Preferred by the Visitors of Gaziantep in Food and Beverage Businesses)


Creative Commons License

Demircioğlu E., Kafa N.

Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, cilt.5, sa.1, ss.1-10, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Küreselleşen dünyada turistler farklılık arayışına girerek destinasyonların mutfak kültürüne de ilgi göstermeye başlamışlardır. Gastronomi turizmi denildiğinde akla ilk gelen kentlerin başında olan Gaziantep ili, coğrafi olarak tarihi ticaret yollarında bulunması ve aynı zamanda birçok medeniyete ev sahipliği yapmasından dolayı mutfağı oldukça zengin ve lezzet yelpazesi geniştir.
Yöresel ürünlerinde birçok kültürün izlerini taşımaktadır. Bu çalışmada Gaziantep’i ziyaret eden kişilerin gittikleri restoranlarda tercih ettikleri ürünlerin neler olduğu hakkında bilgi edinilmesi amaçlanmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği tercih edilmiş ve hazırlanan formda açık uçlu sorulara yer verilmiştir. Araştırma 9-15 Temmuz 2019 tarihleri arasında Gaziantep ilinde Turizm İşletme Belgeli 9 lokantanın yöneticisiyle, araştırmacı tarafından yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak yapılmıştır. Araştırma kapsamında; Gaziantep'e özgü yiyecekler arasında en fazla etli yemeklerin ve tatlıların tercih edildiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, lahmacun, kara kavurma ve patlıcan
kebabı, lebeniye çorbası, Antep peynir böreği ile tarhınla peynir böreği, muhammara ve haydari de en fazla talep gören yöresel yiyecekler arasındadır.
Anahtar Kelimeler: Yiyecek İçecek İşletmeleri, Gastronomi, Yöresel Mutfak, Gaziantep.
In the globalizing world, tourists have started to show interest in the culinary culture of destinations by seeking difference. Gaziantep province, which is one of the first cities that come to mind when gastronomic tourism is mentioned, is geographically located on historical trade routes and also hosts many civilizations, so its cuisine is quite rich and its flavor range is wide. It carries the traces of many cultures in its local products. In this study, it is aimed to obtain information about the products that people who visit Gaziantep prefer in the restaurants they go to. As a data collection method, semi-structured interview technique, one of the qualitative research methods, was preferred and open-ended questions were included in the prepared form.
The research was conducted by the researcher using face-to-face interview technique with the managers of 9 restaurants with Tourism Operation Certificate in Gaziantep between 9-15 July 2019. In the scope of the research; It has been concluded that meat dishes and desserts are mostly preferred among Gaziantep foods. In addition, lahmacun, black roast and eggplant kebab, lebeniye soup, Antep cheese pastry and cheese pastry with tarragon, muhammara and haydari are among the most demanded local foods.
Keywords: Food and Beverage Businesses, Gastronomy, Local Cuisine, Gaziantep.