KAZAKİSTANLI ÖĞRENCİLERİN AKADEMİK YAZMA YETERLİKLERİNİN İNCELENMESİ


Creative Commons License

Oğuztürk O.

II. Uluslararası Türk Dünyası Genç Akademisyenler Kongresi, Toskent, Özbekistan, 10 - 15 Şubat 2025, cilt.1, sa.52518, ss.143-145, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Toskent
  • Basıldığı Ülke: Özbekistan
  • Sayfa Sayıları: ss.143-145
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırma, Türkiye'deki yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören Kazakistanlı öğrencilerin akademik yazma yeterliklerini doküman analizi yöntemiyle incelemeyi amaçlamaktadır. Akademik yazma becerilerinin, uluslararası öğrencilerin akademik başarılarını doğrudan etkileyen temel faktörlerden biri olduğu düşünülmektedir. Özellikle Türk soylu öğrencilerin, dil yakınlığına rağmen akademik yazma süreçlerinde birtakım zorluklarla karşılaştıkları bilinmektedir. Bu bağlamda, Kazakistanlı öğrencilerin akademik yazma yeterliklerinin sistematik bir şekilde incelenmesi, sorunun tespiti ve çözüm önerileri bakımından önem taşımaktadır.

Araştırmanın veri kaynağını, 2023-2024 akademik yılında Sivas Cumhuriyet Üniversitesinde öğrenim gören Kazakistanlı öğrencilerin ürettikleri 30 akademik metin oluşturmaktadır. Çalışmada nitel bir araştırma olup, veriler doküman analizi yöntemiyle toplanmış ve betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. İncelenen akademik metinler; serbest yazma çalışmaları ve yazma sınavı örneklerinden oluşmaktadır. Bu dokümanlar; akademik dil kullanımı, metin organizasyonu, bilimsel üslup ve dilbilgisel yeterlikler açısından detaylı bir şekilde analiz edilmiştir. Araştırmanın güvenirliğini sağlamak için ilgili alan uzmanlarından görüş alınarak kodlamalar yapılmış ve kodlayıcılar arası uyum yüzdesi hesaplanmıştır.

Verilerin analizleri neticesinde “akademik dil kullanımı, metin organizasyonu, bilimsel yazım kuralları ve dilbilgisel yeterlikler” şeklinde dört ana tema ortaya çıkmıştır. Her tema kendi içinde alt başlıklara ayrılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçları, Kazakistanlı öğrencilerin akademik yazma sürecinde özellikle akademik dil kullanımı, paragrafların organizasyonu, alıntılama teknikleri ve bilimsel üslup konularında zorlandıklarını göstermektedir. Bununla birlikte, ana dildeki dilbilgisel yapıların Türkiye Türkçesine aktarımında yaşanan uyum sorunları da tespit edilmiştir. Özellikle akademik metinlerde nesnel anlatım, tarafsız bakış açısı, bilimsel ve akademik dil kullanımı, kaynak gösterimi ve bilimsel terminoloji kullanımında eksiklikler gözlemlenmiştir. Metin organizasyonu açısından, giriş-gelişme-sonuç bölümlerinin tutarsızlığı, paragraflar arası geçiş ve bağlantı öğelerinin zayıflığı, metin bütünlüğü bağlamında anlamsal tutarsızlıklar belirlenmiştir.

Araştırmanın sonuçları doğrultusunda, Kazakistanlı öğrencilerin akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik birtakım öneriler sunulmuştur. Bu öneriler arasında öğretim programlarının akademik yazma ders içeriğini destekleyecek şekilde yeniden yapılandırılması, örnek metin incelemeleri, rehberli yazma uygulamaları ve bireyselleştirilmiş geri bildirim sistemlerinin geliştirilmesi bulunmaktadır. Ayrıca, gelecek araştırmalar için Türk soylu öğrencilerin akademik yazma süreçlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, iş birliğine dayalı öğretimlerin yaygınlaştırılması ve uzun süreli izleme çalışmalarının yapılması önerilmiştir.