II. Uluslararası Türk Dünyası Genç Akademisyenler Kongresi, Toskent, Özbekistan, 10 - 15 Şubat 2025, cilt.1, sa.52518, ss.143-145, (Özet Bildiri)
Bu araştırma, Türkiye'deki
yükseköğretim kurumlarında öğrenim gören Kazakistanlı öğrencilerin akademik
yazma yeterliklerini doküman analizi yöntemiyle incelemeyi amaçlamaktadır.
Akademik yazma becerilerinin, uluslararası öğrencilerin akademik başarılarını
doğrudan etkileyen temel faktörlerden biri olduğu düşünülmektedir. Özellikle
Türk soylu öğrencilerin, dil yakınlığına rağmen akademik yazma süreçlerinde
birtakım zorluklarla karşılaştıkları bilinmektedir. Bu bağlamda, Kazakistanlı
öğrencilerin akademik yazma yeterliklerinin sistematik bir şekilde incelenmesi,
sorunun tespiti ve çözüm önerileri bakımından önem taşımaktadır.
Araştırmanın veri kaynağını,
2023-2024 akademik yılında Sivas Cumhuriyet Üniversitesinde öğrenim gören
Kazakistanlı öğrencilerin ürettikleri 30 akademik metin oluşturmaktadır.
Çalışmada nitel bir araştırma olup, veriler doküman analizi yöntemiyle toplanmış
ve betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. İncelenen akademik metinler;
serbest yazma çalışmaları ve yazma sınavı örneklerinden oluşmaktadır. Bu
dokümanlar; akademik dil kullanımı, metin organizasyonu, bilimsel üslup ve
dilbilgisel yeterlikler açısından detaylı bir şekilde analiz edilmiştir.
Araştırmanın güvenirliğini sağlamak için ilgili alan uzmanlarından görüş
alınarak kodlamalar yapılmış ve kodlayıcılar arası uyum yüzdesi hesaplanmıştır.
Verilerin analizleri neticesinde
“akademik dil kullanımı, metin organizasyonu, bilimsel yazım kuralları ve
dilbilgisel yeterlikler” şeklinde dört ana tema ortaya çıkmıştır. Her tema
kendi içinde alt başlıklara ayrılarak incelenmiştir. Araştırma sonuçları,
Kazakistanlı öğrencilerin akademik yazma sürecinde özellikle akademik dil
kullanımı, paragrafların organizasyonu, alıntılama teknikleri ve bilimsel üslup
konularında zorlandıklarını göstermektedir. Bununla birlikte, ana dildeki
dilbilgisel yapıların Türkiye Türkçesine aktarımında yaşanan uyum sorunları da
tespit edilmiştir. Özellikle akademik metinlerde nesnel anlatım, tarafsız bakış
açısı, bilimsel ve akademik dil kullanımı, kaynak gösterimi ve bilimsel
terminoloji kullanımında eksiklikler gözlemlenmiştir. Metin organizasyonu
açısından, giriş-gelişme-sonuç bölümlerinin tutarsızlığı, paragraflar arası
geçiş ve bağlantı öğelerinin zayıflığı, metin bütünlüğü bağlamında anlamsal
tutarsızlıklar belirlenmiştir.
Araştırmanın sonuçları
doğrultusunda, Kazakistanlı öğrencilerin akademik yazma becerilerinin
geliştirilmesine yönelik birtakım öneriler sunulmuştur. Bu öneriler arasında
öğretim programlarının akademik yazma ders içeriğini destekleyecek şekilde
yeniden yapılandırılması, örnek metin incelemeleri, rehberli yazma uygulamaları
ve bireyselleştirilmiş geri bildirim sistemlerinin geliştirilmesi
bulunmaktadır. Ayrıca, gelecek araştırmalar için Türk soylu öğrencilerin
akademik yazma süreçlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi, iş birliğine
dayalı öğretimlerin yaygınlaştırılması ve uzun süreli izleme çalışmalarının
yapılması önerilmiştir.