Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, cilt.7, sa.3, ss.223-242, 2021 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı eğitimde bilgisayar okuryazarlığı ile ilgili yayımlanan akademik çalışmaları bibliyometrik açıdan incelemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma sürecinde WoS veri tabanlarında “Bilgisayar Okuryazarlığı” anahtar kelimesi kullanılarak araştırma temalarında arama yapılmıştır. Arama kriteri olarak “doküman başlığı, özet, anahtar kelime” seçilmiştir. Araştırmaya 1977-2021 yılları arasında yayımlanan yayınlar dâhil edilmiştir. WoS‘ta eğitim araştırmaları ve eğitim disiplinleri kategorilerinde yer alan 542 akademik çalışmaya ait bibliyometrik veri, çalışmanın veri setini oluşturmaktadır. Araştırmada bilgisayar okuryazarlığıyla ilgili olarak en fazla yayın yapılan yılların 2018 ve 2016 olduğu, en sık yayın yapılan dillerin başında İngilizce ve İspanyolca’nın geldiği, yayımlanan akademik çalışmaların büyük bir kısmını makalelerin oluşturduğu, yayın yapan yazarların çalıştığı ya da desteklendiği kurumların başında Arizona Eyalet Üniversitesi’nin, Türk üniversitelerinden ise Hacettepe Üniversitesi’nin geldiği, yayın yapılan kaynakların başında Computers Education dergisinin olduğu, yayın yapılan ülkelerin başında ABD ve Türkiye’nin olduğu, 2009 yılı sonrasında ise her geçen yıl konuya ilişkin yayınlara yapılan atıf sayısının arttığı, bilgisayar okuryazarlığı ile ilgili yapılan bilimsel yayınlarda en çok eğitimci, bilgili, bilgisayar, teknoloji vb. kavramların kullanıldığı bulgularına ulaşılmıştır. Sonuç olarak bu araştırma; bilgisayar okuryazarlığı alanında öncü olan yayın, yazar, dergi, ülke, atıf sayısı, işbirlikleri, kaynak türleri, güncel araştırma konuları ve gelecekteki araştırma eğilimleri olmak üzere birçok bileşene ilişkin genel bir çerçeve oluşturmuştur. Bu aşamada yapılan araştırmanın, bilgisayar okuryazarlığına ilişkin eğilim ve trendleri yansıtacağı gibi alana ilişkin başka araştırmaların yapılmasında önemli rol oynayacağı düşünülmektedir
The purpose of this study is to examine the published academic studies on computer literacy in education from a bibliometric perspective. The study used the case study design, which is a qualitative research design. The keyword "Computer Literacy" was searched in research topics in the Web of Science (WoS) database. "Document title", "abstract", and "keyword" were chosen as search criteria. Studies published between 1977 and 2021 were included in the analysis. The bibliometric data of 542 academic studies contained in WoS educational researchs and educational disciplines categories constitute the data set of the study. Percentages and frequencies for the categorized data were calculated. According to the research findings, the years of the most publications regarding computer literacy are 2018 and 2016. English and Spanish are the most frequently published languages. Most of the academic studies published are articles. Arizona State University is one of the institutions where publishing authors work or are supported. Computers Education journal is the leading source of publication, and the USA and Turkey are the leading countries published. After 2009, it was found that the number of citations made to publications on the subject increased every year, and that keywords such as "educator", "knowledgeable", "computer", "technology" was mostly used in scientific publications on computer literacy. As a result, with this research, a general framework has been established regarding many components such as publications, authors, journals, countries, citations, collaborations, resource types, current research topics and future research trends, which are pioneers in the field of computer literacy. It is thought that this research will reflect the tendencies and trends in computer literacy as well as play an important role in conducting other researches in the field.