VI. ULUSAL EĞİTİM YÖNETİMİ KONGRESİ, Gazimagusa, Kıbrıs (Kktc), 16 - 17 Nisan 2011
Bu araĢtırma ile alan yazın ve diğer ülkelerdeki uygulamalar temelinde,
üniversitelerdeki eğitim-öğretimin denetimine katkı sağlayacak bir model
geliĢtirilmeye çalıĢılmıĢtır. Bu yapılırken üniversitelerdeki eğitim-öğretim sürecinin
özellikle iki önemli boyutu olan kurum ve öğretim elemanı üzerinde durulmuĢtur.
AraĢtırma, nitel araĢtırma desenlerinden “kuram oluĢturma” yaklaĢımıyla
hazırlanmıĢtır. AraĢtırmanın evrenini, alanyazında bulunan tüm dokümanlar
oluĢtururken; elde edilen veriler “sürekli karĢılaĢtırma metoduyla” analiz edilmiĢtir.
AraĢtırmadan elde edilen sonuçlar temel boyutlarıyla Ģu Ģekildedir:
Türkiye’deki üniversitelerde eğitim-öğretimin denetimine iliĢkin yasal dayanaklı
herhangi bir uygulama yoktur. Genel anlamda bir denetim organı olan
Yükseköğretim Denetleme Kurulu üyelerinde herhangi bir denetim bilgi ve
tecrübesine sahip olma Ģartı aranmamaktadır. Bu kurulun bünyesinde eğitim
öğretimin denetimi ile ilgili herhangi bir birim de yoktur. Üniversitelerde eğitim-
öğretim denetimi ihmal edilmekte dıĢ denetimde mali ve bilimsel denetim, iç
denetiminde ise yalnızca mali denetim yapılmaktadır. Yükseköğretim Denetleme
Kurulunca; planlı, düzenli ve belli aralıklarla tekrarlanan bir denetim görevi
yürütülmemektedir. Ġlgili makamlarca gerekli görüldüğünde Ģikâyet, ihbar,
olağanüstü bir durum söz konusu olduğu zaman harekete geçilmektedir.
Üniversitelerde uygulanan denetim faaliyetleri saydam değildir ve yapılan denetim
denetlenmemektedir. Ġlgili yasal mevzuatlar incelendiğinde fiziki yapı, eğitim-
öğretim süreci, öğrenci iĢleri, personel iĢleri ve çevre ile iliĢkilerin kurum için
önemine değinilmiĢtir ancak uygunluğu ve yeterliliği konusunda herhangi bir
denetim çalıĢmasına rastlanamamıĢtır. Öğretim elemanlarının da eğitimsel ve
öğretimsel yeterliliklerinin önemine değinilmiĢ ancak uygunluğu ve yeterliliği
konusunda herhangi bir denetim çalıĢmasına ulaĢılmamıĢtır.ii
Yukarıda temel sonuçlarına değinilen araĢtırmanın önerileri ise, genel
anlamda denetime iliĢkin bulunan eksikliklerin giderilmesi ile ilgili olarak bir model
ile somutlanmıĢtır.