TSPED, cilt.4, sa.1, ss.60-74, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada Türkiye’de sosyal bilgiler eğitimi alanında yapılmış öğretimsel uyarlamalara yönelik gerçekleştirilen çalışmaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma için Google Scholar (Google Akademik), TÜBİTAK Ulakbim ve YÖK Tez Merkezi veri tabanlarında “öğretimsel uyarlama, sosyal bilgilerde öğretimsel uyarlamalar, öğretimin uyarlanması ve öğretimsel düzenleme” anahtar kelimeleri kullanılarak tarama yapılmıştır. Tarama esnasında herhangi bir yıl aralığı belirtilmemiştir. Araştırmada ‘‘ulusal çapta yayımlanmış tez ya da makale olma, öğretimsel uyarlama konusunda sosyal bilgiler alanında gerçekleştirilmiş olma ve çalışmanın tam metninin ulaşılabilir olması’’ ölçütleri aranmıştır. Tarama çerçevesinde ölçütleri karşılayan 31 araştırma çalışma kapsamına dahil edilmiştir. Araştırma, öğretimsel uyarlamalara yönelik olarak gerçekleştirilmiş olan çalışmaları derinlemesine incelemek amacıyla sistematik derleme şeklinde tasarlanmıştır. Araştırma ölçütlerini karşılayan çalışmalar; araştırmaların türleri, araştırmaların yayımlanma yılları, araştırmaların katılımcıları, araştırma yöntemleri, araştırmaların konuları ve araştırmada kullanılan ölçek, test ve listeler başlıkları dahilinde detaylı olarak incelenmiştir. Araştırmada yer alan çalışmaların içerisinde doktora tez çalışmasının oldukça sınırlı sayıda olduğu, araştırmaların 2009-2022 yılları arasında yapıldığı, araştırmaların çoğunlukla öğretmenlerle gerçekleştirildiği, araştırmalarda altı ayrı yöntem tercih edildiği ve yirmi ayrı ölçek, test ve liste kullanıldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.
özel eğitim, öğretimsel uyarlama, öğretimin uyarlanması, öğretimsel düzenleme, sosyal bilgiler, sistematik derleme