Öğretmen Adaylarının Farklılaştırılmış Öğretime İlişkin Öz Yeterlilik Düzeylerinin İncelenmesi


Kayahan Yüksel D., Göktaş O., Arslan A.

6th INTERNATIONAL EDUCATION AND INNOVATIVE SCIENCES CONGRESS, Burdur, Türkiye, 24 - 25 Kasım 2022, cilt.1, ss.1612-1620

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Burdur
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1612-1620
  • Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının farklılaştırılmış öğretime ilişkin öz yeterlilik düzeylerinin

çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Nicel bir yaklaşımla tasarlanan araştırma tarama

desenindedir. Araştırmanın çalışma grubu İç Anadolu Bölgesinde bulunan bir devlet üniversitesinin

eğitim fakültesinde eğitim öğretim hayatına devam eden 313 öğretmen adayından oluşmaktadır.

Araştırmada veri toplamak amacıyla öğrencilerin demografik bilgilerine ilişkin soruların yer aldığı

kişisel bilgi formu ve Mutlu, Öztürk ve Aktekin (2019) tarafından geliştirilen “Farklılaştırılmış

Öğretim Öz Yeterlilik Ölçeği” kullanılmıştır. Planlama, uygulama ve değerlendirme şeklinde üç

boyutlu ölçek 26 maddeden oluşmaktadır. Beşli likert yapıda olan ölçekten alınan puanın artması

farklılaştırılmış öğretime ilişkin öz yeterlilik düzeyinin de arttığına işaret etmektedir. Araştırmadan

elde edilen verilerin analizinde yüzde ve frekans değerleri ile betimsel analiz yapılmıştır. Ayrıca

öğretmen adaylarının cinsiyet, öğrencisi olunan bölüm, sınıf düzeyi ve genel not ortalamaları

açısından farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmesi amacıyla bağımsız gruplar için T testi ve tek yönlü

varyans analizi yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre öğretmen adaylarının

farklılaştırılmış öğretime ilişkin öz yeterlilikleri orta düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Cinsiyet

değişkeni açısından anlamlı bir farklılık bulunmazken bölüm, sınıf düzeyi ve genel not ortalaması

açısından anlamlı farklılığın olduğu bulunmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında öğretmen

adaylarının farklılaştırılmış öğretime ilişkin öz yeterliliklerinin artırılmasına yönelik olarak

çalışmaların yapılması önerilmektedir.

The aim of this study is to examine the self-efficacy levels of teacher candidates regarding

differentiated instruction in terms of various variables. The research designed with a quantitative

approach is in the scanning design. The study group of the research consists of 313 teacher candidates

who continue their education in the education faculty of a state university in the Central Anatolia

Region. In order to collect data in the research, a personal information form including questions about

the demographic information of the students and the "Differentiated Teaching Self-Efficacy Scale"

developed by Mutlu, Öztürk, and Aktekin (2019) were used. The three-dimensional scale in the form

of planning, implementation and evaluation consists of 26 items. The increase in the score obtained

from the scale, which has a five-point Likert structure, indicates that the level of self-efficacy

regarding differentiated instruction also increases. In the analysis of the data obtained from the

research, descriptive analysis was performed with percentage and frequency values. In addition, T-test

and one-way analysis of variance were conducted for independent groups in order to examine whether

the teacher candidates differed in terms of gender, department, grade level and grade point averages.

According to the findings obtained from the research, it was concluded that the teacher candidates

self-efficacy regarding differentiated instruction was at a moderate level. While there was no significant difference in terms of gender variable, it was found that there was a significant difference

in terms of department, grade level and GPA. In the light of the findings obtained from the research, it

is recommended to carry out studies to increase the self-efficacy of teacher candidates regarding

differentiated instruction.