İlkokul Öğrenci Velilerinin Eğitime Katılım Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi


Kayahan Yüksel D., Göktaş O., Işık Ö.

The Journal of International Education Science, cilt.9, sa.33, ss.188-212, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrenci velilerinin çocuklarının eğitimine

katılım düzeylerini belirlemek ve veli katılım durumunun demografik

değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Nicel

bir yaklaşımla tasarlana araştırma tarama desenindedir. Araştırmanın örneklemi

belirlenirken basit seçkisiz örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın

örneklemi Sivas ilinde ilkokul düzeyinde çocukları eğitime devam

eden 380 veliden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak

Gürbüztürk ve Şad (2010) tarafından geliştirilen “Veli Katılım Ölçeği” kullanılmıştır.

Verilerin analizinde SPSS 25 programı kullanılarak, betimsel istatistiklerin

yanı sıra bağımsız gruplar için T testi ve tek yönlü varyans analizi

yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ilkokul öğrenci

velileri çocuklarının eğitimine yüksek düzeyde katılmaktadır. Velilerin eğitime

katılım düzeyleri; ebeveynin cinsiyetine, ebeveynin eğitim durumuna,

ailenin gelir durumuna çocuğun sınıf düzeyine ve çocuğun genel başarı

düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Özellikle velinin eğitim

durumu, ailenin gelir düzeyi ve çocuğun genel başarı düzeyi ile ilgili

bulgular öne çıkmaktadır. Bu bağlamda bu değişkenlerin velinin eğitime

katılımını ne şekilde etkilediğini belirlemeye yönelik araştırmalar yapılması

önerilmektedir.

This study aims to determine the level of participation of parents

of primary school students in their children's education and to examine

whether parent involvement differs in terms of demographic variables. The

research designed with a quantitative approach is in the screening design.

A simple random sampling technique was used while determining the

sample of the study. The sample of the study consists of 380 parents whose

children continue their education at the primary school level in Sivas. The

“Parent Participation Scale” developed by Gürbüztürk and Şad (2010) was used as a data collection tool in the research. In the analysis of the data, using

the SPSS 25 program, besides descriptive statistics, T-test and one-way

analysis of variance was performed for independent groups. According to

the findings obtained from the research, parents of primary school students

participate in the education of their children at a high level. Parents' level of

participation in education; differs significantly according to the gender of

the parent, the education level of the parent, the income status of the family,

the grade level of the child and the general achievement level of the

child. In particular, the findings related to the parent’s education level, the

family's income level and the child's general success level come to the fore.

In this context, it is recommended to research to determine how these variables

affect the participation of parents in education.