The Journal of International Education Science, cilt.9, sa.33, ss.188-212, 2022 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrenci velilerinin çocuklarının eğitimine
katılım düzeylerini belirlemek ve veli katılım durumunun demografik
değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Nicel
bir yaklaşımla tasarlana araştırma tarama desenindedir. Araştırmanın örneklemi
belirlenirken basit seçkisiz örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemi Sivas ilinde ilkokul düzeyinde çocukları eğitime devam
eden 380 veliden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
Gürbüztürk ve Şad (2010) tarafından geliştirilen “Veli Katılım Ölçeği” kullanılmıştır.
Verilerin analizinde SPSS 25 programı kullanılarak, betimsel istatistiklerin
yanı sıra bağımsız gruplar için T testi ve tek yönlü varyans analizi
yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ilkokul öğrenci
velileri çocuklarının eğitimine yüksek düzeyde katılmaktadır. Velilerin eğitime
katılım düzeyleri; ebeveynin cinsiyetine, ebeveynin eğitim durumuna,
ailenin gelir durumuna çocuğun sınıf düzeyine ve çocuğun genel başarı
düzeyine göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Özellikle velinin eğitim
durumu, ailenin gelir düzeyi ve çocuğun genel başarı düzeyi ile ilgili
bulgular öne çıkmaktadır. Bu bağlamda bu değişkenlerin velinin eğitime
katılımını ne şekilde etkilediğini belirlemeye yönelik araştırmalar yapılması
önerilmektedir.
This study aims to determine the level of participation of parents
of primary school students in their children's education and to examine
whether parent involvement differs in terms of demographic variables. The
research designed with a quantitative approach is in the screening design.
A simple random sampling technique was used while determining the
sample of the study. The sample of the study consists of 380 parents whose
children continue their education at the primary school level in Sivas. The
“Parent Participation Scale” developed by Gürbüztürk and Şad (2010) was used as a data collection tool in the research. In the analysis of the data, using
the SPSS 25 program, besides descriptive statistics, T-test and one-way
analysis of variance was performed for independent groups. According to
the findings obtained from the research, parents of primary school students
participate in the education of their children at a high level. Parents' level of
participation in education; differs significantly according to the gender of
the parent, the education level of the parent, the income status of the family,
the grade level of the child and the general achievement level of the
child. In particular, the findings related to the parent’s education level, the
family's income level and the child's general success level come to the fore.
In this context, it is recommended to research to determine how these variables
affect the participation of parents in education.