Akademik Sanat, sa.15, ss.59-80, 2022 (Hakemli Dergi)
İzlenimci Monet, Renoir ve Pissarro resimde ışığı oluşturmada zıt
renkleri kullanmayı deneyerek, ayrıntıdan daha çok bütünü
algılama yoluyla resim sanatında önemli bir değişime öncülük
etmişlerdir. Paul Cézanne ise resimde an’ı yakalamak için ışığı
yansıtarak biçimin ikinci plana itilmesini kabullenmeyip, nesneye
yönelmiştir. Bu bağlamda, Cézanne hayatı boyunca Aix-en
Provence’daki Sainte-Victoire dağını resmetmek için birçok kez
geri dönerek, bu dağın yaklaşık altmışa yakın resmini yapmıştır. Bu
araştırmada Paul Cézanne’ın defalarca resmettiği "Sainte-Victoire
Dağı" ile ilgili ulaşılan eserlerin tarihsel kronolojisi gözetilerek
incelemesi yapılmıştır. Buna göre, araştırmanın sorusu şöyle
belirlenmiştir: Cézanne'ın Sainte-Victoire Dağı’nı defalarca
resmetmesinin resim sanatı bağlamında nedenleri ve sonuçları neler
olabilir? Bu araştırmanın amacı; Cezanne'ın Sainte-Victoire
Dağı’nı defalarca resmetmesinin hangi sanatsal arayışlar
çerçevesinde gerçekleştiğinin ortaya konulmasıdır. Bu araştırma,
doküman analizi yönteminde yapılmış, araştırma problemiyle ilgili
yazılı ve görsel doküman incelenmiştir. Ulaşılan bulgulara göre,
Cézanne, Sainte-Victoire Dağı ile ilgili yaptığı resimlerde
kompozisyon açısından resimde fiziksel ve uzamsal ilişkiyi
araştırdığı ortaya konulmuştur. Sanatçı bu resimlerde nesneyi biçim
bakımından ön plana alıp, rengi kullanarak derinlik algısı
oluşturmada çoklu perspektif anlayışını geliştirmiştir. Cézanne’ın
nesnenin hem iki boyutu hem de üç boyutunu aynı yüzeyde
yansıtmayı ilk deneyen ressam olarak, resim sanatındaki bu
yaklaşımı Picasso’yu etkilemiş ve Kübizm akımına esin olmuştur.
Sonuçta, Cezanne Sainte-Victoire Dağı üzerine yaptığı resimlerle
resim sanatında doğanın akıl yoluyla sorgulanması sürecini
başlatan ilk ressam olarak, modern resmin kurucusu sayılabilir.