Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EŞREF FURKAN GÖKKAYA
Danışman: Derya Kaçmaz
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
| Bu araştırma, lisans müzik programlarında uygulanmakta olan bireysel ses eğitimi derslerinde, Âşık Veysel türkülerinden seçilen eserlerin kullanılabilirliği durumunun tespiti amacı ile yapılmıştır. Çalışmaya 2022-2023 yılı güz döneminde, çeşitli üniversitelerin müzik programlarında görev yapan 24 ses eğitimi uzmanı öğretim elemanı katılmıştır. Araştırmada veri toplamak için lisans ses eğitimi öğretim elemanlarına yönelik "Uzman Görüşü Formu" başlıklı bir adet form oluşturulmuştur. Uzman görüşü formu hazırlanırken literatür taraması kullanılarak soru havuzu oluşturulmuştur. Literatür tarama tekniği ile TRT Repertuvarından Âşık Veysel'e ait türküler incelenmiş, içlerinden random örnekleme yoluyla seçilen türküler, araştırmacı tarafından oluşturulmuş soru formu ile öğretim elemanlarına yöneltilmiştir. Sonuçlar nitel içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, lisans müzik programlarında görev yapan öğretim elemanlarının büyük bölümü lisans ses eğitimi derslerinde Âşık Veysel türkülerinden seçilen eserlerin kullanılabilir olduğunu ancak eserlerin lisans ses eğitiminde kullanımından önce uzman kişilerce gerekli düzenlemelerin yapılmasının önemini ifade etmektedirler. Öğretim elemanlarının büyük bir bölümü Âşık Veysel türkülerinden seçilen eserlerin lisans ses eğitiminde kullanılmasının uygunluğuyla birlikte, gerekli düzenlemeler yapılarak bir repertuvar oluşturulabilmesi açısından da araştırmanın önemine dikkat çekmektedirler. Belirli bir plan ve program çerçevesinde öğrencilerin düzeylerine uygun olarak eserlerin lisans ses eğitimi programında ve repertuvarında yer alabileceği önemli bulgular içerisindedir. Kültürel değerlerimizin bir parçası olan türkülerimizin, evrensel ses eğitimi modellerinin yapısına uygun olarak düzenlenmesinin, bu değerlerimizin uluslararası platformda daha fazla tanınmasına katkı sunacağı belirtilirken, bu çerçevede türkülere piyano eşliklerinin yazılması ihtiyacının da ortaya çıktığı belirtilmiştir. İlgili türkülerin, sadece ses eğitimi dersleri yerine bireysel çalgı ve çoksesli koro derslerinde de materyal olarak kullanılmasının önemli ve işlevsel bir repertuvar oluşturacağına yönelik ortak bulgular elde edilmiştir. Anahtar Kelimeler: Âşık Veysel, Ses Eğitimi, Halk Ezgileri. | |||