Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2025
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: AYŞE NUR KANGAL
Danışman: Derya Kaçmaz
Özet:
Bu
araştırmanın amacı güzel sanatlar lisesinde öğrenim gören ana çalgısı gitar
olan öğrencilerin Türk Pop Müziği şarkıları ile uygulanan ters yüz öğrenme
modeline dayalı gitar öğretiminde eşliklemenin öz düzenleme becerisi ve
motivasyona etkisini tespit etmektir. Bu araştırmada hem nicel hem de nitel
yöntemlerden oluşan karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel
boyutu için Üredi (2005) tarafından geliştirilen Motivasyonel Stratejiler
ölçeğinin alt basamağı olan Öz Düzenleme Ölçeği, Girgin (2015) tarafından
geliştirilen Çalgı Dersi Motivasyon Ölçeği ve uzman görüşleri alınarak
araştırmacı tarafından hazırlanmış olan Çalgı Performans Değerlendirme Formu
kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise ters yüz öğrenme modeli ve
Türk Pop Müziği şarkılarının materyal olarak kullanılmasına dair deney grubu
öğrencilerinin düşüncelerini belirleyebilmek amacıyla araştırmacı tarafından
hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu Erzincan Güzel Sanatlar Lisesi Müzik Bölümünde okuyan ana çalgısı gitar olan
8 gitar öğrencisi ve Sivas Muzaffer Sarısözen Güzel Sanatlar Lisesi Müzik
bölümünde okuyan ana çalgısı gitar olan 8 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma
grubu deney ve kontrol grubu olarak ayrılmıştır. Deney grubuna Ters Yüz Öğrenme
Modeli, kontrol grubuna geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Deney ve
kontrol gruplarında çalışılacak şarkılar öğrencilerin eşlikleme becerileri için
kazanımlara uygun olarak Türk Pop Müziği repertuvarı içerisinden uzman görüşleri
alınarak seçilmiştir. Seçilen şarkıların öğretimi, hazırlanan öğretim programı
doğrultusunda çalgı toplulukları çalışma saatinde 1 saat kontrol grubuyla, 1
saat de deney grubuyla 10 hafta boyunca çalışılmıştır. Derslerin uygulanması
araştırmacı tarafından yapılmıştır. Ders saatleri video kayıtlarına alınmıştır.
10 haftalık uygulama sürecinden sonra son test olarak deney ve kontrol
gruplarına öz düzenleme ölçeği ve çalgı dersi motivasyon ölçeği uygulanmıştır.
Araştırmanın nitel verisini elde etmek için araştırmacı tarafından hazırlanmış
yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır.