TÜRK POP MÜZİĞİ ŞARKILARI İLE UYGULANAN TERS YÜZ ÖĞRENME MODELİNE DAYALI GİTAR ÖĞRETİMİNDE EŞLİKLEMENİN ÖZ DÜZENLEME BECERİSİ VE MOTİVASYONA ETKİSİ


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYŞE NUR KANGAL

Danışman: Derya Kaçmaz

Özet:

Bu araştırmanın amacı güzel sanatlar lisesinde öğrenim gören ana çalgısı gitar olan öğrencilerin Türk Pop Müziği şarkıları ile uygulanan ters yüz öğrenme modeline dayalı gitar öğretiminde eşliklemenin öz düzenleme becerisi ve motivasyona etkisini tespit etmektir. Bu araştırmada hem nicel hem de nitel yöntemlerden oluşan karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu için Üredi (2005) tarafından geliştirilen Motivasyonel Stratejiler ölçeğinin alt basamağı olan Öz Düzenleme Ölçeği, Girgin (2015) tarafından geliştirilen Çalgı Dersi Motivasyon Ölçeği ve uzman görüşleri alınarak araştırmacı tarafından hazırlanmış olan Çalgı Performans Değerlendirme Formu kullanılmıştır. Araştırmanın nitel boyutunda ise ters yüz öğrenme modeli ve Türk Pop Müziği şarkılarının materyal olarak kullanılmasına dair deney grubu öğrencilerinin düşüncelerini belirleyebilmek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Erzincan Güzel Sanatlar Lisesi  Müzik Bölümünde okuyan ana çalgısı gitar olan 8 gitar öğrencisi ve Sivas Muzaffer Sarısözen Güzel Sanatlar Lisesi Müzik bölümünde okuyan ana çalgısı gitar olan 8 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu deney ve kontrol grubu olarak ayrılmıştır. Deney grubuna Ters Yüz Öğrenme Modeli, kontrol grubuna geleneksel öğretim yöntemi uygulanmıştır. Deney ve kontrol gruplarında çalışılacak şarkılar öğrencilerin eşlikleme becerileri için kazanımlara uygun olarak Türk Pop Müziği repertuvarı içerisinden uzman görüşleri alınarak seçilmiştir. Seçilen şarkıların öğretimi, hazırlanan öğretim programı doğrultusunda çalgı toplulukları çalışma saatinde 1 saat kontrol grubuyla, 1 saat de deney grubuyla 10 hafta boyunca çalışılmıştır. Derslerin uygulanması araştırmacı tarafından yapılmıştır. Ders saatleri video kayıtlarına alınmıştır. 10 haftalık uygulama sürecinden sonra son test olarak deney ve kontrol gruplarına öz düzenleme ölçeği ve çalgı dersi motivasyon ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın nitel verisini elde etmek için araştırmacı tarafından hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır.