Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muhasebe, Finans Ve Bankacılık (Interdisipliner) Abd, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: GİZEM GÜL ERŞAN
Danışman: Said Alpagut Şenel
Özet:
Sigorta kavramının temelinde, risklerle dolu bir dünyada yaşayan insanların nasıl gerçekleşeceği ve ne zaman ortaya çıkacağı bilinmeyen risklerin yol açacağı zararların giderilmesi amacıyla riskin oluşmasından önce bazı tedbirler alma gereği yatmaktadır. Sigorta şirketleri bir yandan kişi ve kurumlara, ortaya çıkması muhtemel risklere karşı güvence sunmakta diğer yandan kısa, orta ve uzun vadeli fon yaratarak yatırımların finansmanı için önemli bir potansiyel oluşturmakta ve ülke ekonomisi için önemli bir araç niteliği taşımaktadır. Hemen hemen her sektörde olduğu gibi sigorta sektöründe de hile ve suiistimal ile karşılaşılması mümkündür. Hile ve suistimal kavramları kişi ya da toplulukları yanıltarak haklarını kaybettirecek şekilde bilinçli olarak aldatma faaliyeti içerisinde bulunmak olarak ifade edilebilir. Sigorta sektöründe yaşanan/yaşanması olası hileler nedeniyle sigorta şirketleri, sigortalılar ve sigorta ettirenler zarar görebilmektedir. Bu anlamda sigorta sektöründe yaşanan/yaşanması olası hilelere karşı farkındalık oluşturulması hem sigorta sektörü hem de ülke ekonomisi açısından oldukça önemlidir. Günümüzde her geçen gün teknolojide yeni değişimler, dönüşümler ve gelişmeler yaşanmaktadır. Bu değişim, dönüşüm ve gelişmelerden yalnızca bireyler değil kurumlar da etkilenmektedir. İçinde bulunduğumuz çağ, "dijital çağ" olarak adlandırılmaktadır. Dijital çağdan hemen hemen her sektör gibi sigorta sektörü de etkilenmektedir. Bu çerçevede sigorta şirketleri ve aracı kurumlar bu dijital süreçte çeşitli sorumluluklar alarak faaliyetlerini dijital çağa uyum sağlama konusunda geliştirip dönüştürmektedir. Dijitalleşmenin sigortacılık işlemlerine kolaylık sağladığını söylemek mümkündür. Bu tez çalışmasında, günümüzde literatürde geniş yer kaplayan ve gelişmeye devam eden sigortacılık ve dijital dönüşümün birbirleri ile olan uyumu ve sigorta sektöründe önemli bir sorun haline gelen hileler incelenmiştir. Bu araştırmanın temel amacı sigorta sektöründe yaşanan/yaşanması olası hilelerin ve sektördeki dijitalleşmenin Sivas'ta faaliyet gösteren sigorta acenteleri üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Bu amacı gerçekleştirmek için 56 sigorta acentesi ile yüz yüze görüşülerek anket yapılmıştır. Hazırlanan ankette demografik soruların yanı sıra acentelerin sigorta sektörüne ix ilişkin genel bilgi ve görüşleri, sigorta sektöründe karşılaşılan ya da ortaya çıkması muhtemel hileler ve sigorta sektöründe yaşanan dijitalleşmeye kendilerinin ve müşterilerin nasıl uyum sağladıklarına yönelik sorular yöneltilmiştir. Elde edilen veriler SPSS programından faydalanılarak analiz edilmiştir. Araştırmanın Cronbach's Alpha güvenilirlik katsayısı 0,82 olarak hesaplanmış ve ölçeğin "yüksek güvenilir" düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda ulaşılan sonuçlar özet olarak; sigortacılıkta hile ile karşılaştıklarında yapılması gerekenler hakkında yeterli bilgiye sahip oldukları, iç kontrol ve iç denetimlerin hilelerin önlenmesinde etkili olabileceğini düşündükleri, hilelere karşı alınan tedbirlerin yeterli olduğunu düşünmedikleri, sigorta sektöründeki dijitalleşmenin son derece önemli olduğu, işlemlerin daha hızlı yapılmasına imkân sağladığı, hizmet kalitesini arttırdığı ve sektörde yaşanan dijitalleşmeye kolaylıkla uyum sağladıkları şeklinde ifade edilebilir. Anahtar Kelimeler: Sigorta, Hile, Sigorta Sektöründe Hile ve Dijitalleşme