Türkiye'de 2000-2024 yılları arasında yayımlanmış, otizm spektrum bozukluğu ve müzik eğitimi konulu çalışmaların incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: RABİA KARABEY

Danışman: Derya Kaçmaz

Özet:

Müzik, herkes için olduğu gibi otizm spektrum bozukluğu olan bireyler için de hayatı renklendiren, sosyalleşmesine yardımcı olan, eğitim süreçlerine ve kişisel gelişimlerine önemli katkılar sağlayan bir sanat dalıdır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye'de 2000-2024 yılları arasında otizm ve müzik eğitimi ortak alanında yazılmış lisansüstü tezleri ve makaleleri farklı değişkenlere göre analiz etmek ve ileride yapılacak olan araştırmalara katkıda bulunmaktır. Araştırmanın evreni otizm ve müzik eğitimi alanında yapılan tüm bilimsel çalışmalar olup, örneklemi ise 2000-2024 yılları arasında Türkiye'de otizm ve müzik eğitimi alanında yayımlanmış lisansüstü tezler ve akademik makalelerdir. Kullanılan örneklem "YÖK Ulusal Tez Merkezi", "Google Akademik" (Google Scholar) ve ProQuest Dissertations & Theses Global (https://www.proquest.com) veri tabanlarında "otizm" ve "müzik eğitimi" anahtar kelimeleri kullanılarak yapılan taramalar sonucunda elde edilmiştir. Bu kapsamda, 18 adet lisansüstü tez ve hakemli dergilerde yayımlanmış 17 adet makaleye ulaşılmıştır. Örnekleme dâhil edilen tezler; türlerine, yıllara, üniversitelere, kullanılan araştırma yöntemlerine ve veri toplama araçlarına göre sınıflandırılmıştır.