Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: FİDAN BALKAYA
Danışman: Semra Kocataş
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
AraĢtırma, değiĢim aĢamalarına dayalı motivasyonel görüĢmenin hemĢirelik öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeylerine etkisini belirlemek amacıyla randomize, ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desende gerçekleĢtirilmiĢtir.
AraĢtırma, 2021-2022 eğitim-öğretim yılı Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi HemĢirelik Bölümünde okuyan öğrenciler arasından dijital oyun bağımlısı olduğu tespit edilen 100 öğrenci arasından güç analizi sonuçlarına göre randomize olarak seçilen 62 öğrenci ile gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırma verileri 16 Mart 2021-3 Haziran 2022 tarihleri arasında, KiĢisel Bilgi Formu, DeğiĢim AĢamaları Anket Formu ve Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği-7 aracılığıyla toplanmıĢtır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler ki-kare analizi, Bağımlı gruplarda t testi, Bağımsız gruplarda t testi analizleri kullanılmıĢtır. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak alınmıĢtır.
Motivasyonel görüĢme yapılan deney gurubundaki öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalamalarının ön testte 18.90±3.56, son testte ise 17.96±2.83 puan olduğu, deney grubundaki öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalamarının son testte azaldığı, deney grubunun ön test ve son test Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu belirlenmiĢtir (p<0.05). Kontrol gurubundaki öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalamalarının ön testte 19.87±2.98, son testte ise 19.93±2.63 puan olduğu; kontrol grubundaki öğrencilerin ön test ve son test Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği toplam puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olmadığı saptanmıĢtır (p>0.05). Motivasyonel görüĢme sonrasında, öğrencilerin dijital oyun oynama sıklığı deney ve kontrol grupları arası karĢılaĢtırıldığında içinde bulunduğu değiĢim aĢamaları yönünden aralarında anlamlı fark olmadığı, ancak deney grubundaki öğrencilerin değiĢim aĢamalarına göre dijital oyun oynama sıklığının olumlu yönde değiĢim gösterdiği, ancak son testte kontrol grubundaki değiĢimin olumsuz yönde olduğu belirlenmiĢtir.
AraĢtırma sonucunda, motivasyonel görüĢmelerin hem dijital oyun bağımlılığını azaltmada hem de değiĢim aĢamalarına göre dijital oyun oynama sıklığını olumlu yönde değiĢtirmede etkili olduğu ortaya çıkmıĢtır. dijital oyun bağımlılığı konusunda üniversite öğrencilerine yönelik farkındalık çalıĢmalarının yapılması, dijital oyun bağımlılığı konusunun eğitim müfredat programlarında yer alması önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler: DeğiĢim AĢamaları, Motivasyonel GörüĢme, HemĢirelik Öğrencisi, Dijital Oyun Bağımlılığı.