Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: EMİNE İZGE ÖZELMA
Danışman: Hatice Güngör Seyhan
Özet:
Bu çalışmada argümantasyon tabanlı öğretim yöntemine göre yürütülen uygulamaların, öğrencilerin fen başarılarına ve tartışma istekliliklerine olan etkilerini incelemek amaçlanmıştır. Bu çalışmada nicel araştırma yöntemi esas alınmıştır. Araştırma deney ve kontrol gruplu ön test- son test yarı deneysel desene göre yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 42 [Deney (n=20) ve Kontrol (n=22)] 6. sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma kapsamında gerçekleştirilen etkinlikler sonrasında deney grubunda bulunan dört öğrenciyle de görüşmeler yapılmış, öğrencilerin argümantasyon tabanlı öğretim yöntemine ilişkin görüşleri nicel bulgulardan sonra verilmiştir. Araştırmanın nicel verileri 'Başarı Testi' ve 'Tartışmacı Anketi' ile toplanmış, öğrenci görüşleri ise yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde t- testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda argümantasyon tabanlı öğretim yöntemleriyle yürütülen uygulamaların, öğrencilerin fen başarıları ve tartışma isteklilikleri üzerinde etkili olduğu tespit edilmiştir. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin fen başarılarında, ön test puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık yokken son test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık elde edilmiştir. Benzer şekilde deney grubunda yer alan öğrencilerin ön test ve son test tartışma isteklilikleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu çalışma sonunda elde edilen bulgular arasındadır. Bulgular görüşme formlarından elde edilen verilerle desteklendiği gibi, deney grubundaki öğrencilerin fen başarısında ve tartışma istekliliğinde önemli gelişmelere sahip olduğu görülmüştür. Çalışma kapsamında elde edilen bulgulardan yola çıkarak, 6.sınıf öğrencilerinin Maddenin Tanecikli Yapısı konusundaki kavramları anlamalarına, bu konudaki kavram ve prensiplerle ilgili soruları çözebilme başarılarına, argümantasyon tabanlı öğretim yöntemiyle gerçekleştirilen öğrenme-öğretme ortamlarının daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonunda ulaşılan sonuçlardan hareketle, Milli Eğitim Bakanlığı ( MEB)' nın fen bilimleri dersi öğretim programında da yer verdiği argümantasyon tabanlı öğretim yöntemine gore gerçekleştirilen öğrenme-öğretme ortamlarının diğer fen konularına da uyarlanması ve bu öğretim yöntemine yönelik etkinliklerin tasarlanması önerilmiştir. Anahtar Kelimeler: Argümantasyon tabanlı öğretim yöntemi, fen başarısı, tartışma istekliliği, maddenin tanecikli yapısı