Araştırmanın amacı, Ses Bilgisi Farkındalık Programının, ilkokul birincisınıf öğrencilerinin sesbilgisel farkındalık becerilerinin (1-kelimefarkındalığı, 2- hece farkındalığı, 3-uyak farkındalığı, 4-ilk-son sesfarkındalığı ve 5-sesbirim farkındalığı becerilerinin) gelişimine olanetkisini belirlemektir. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarıdeneysel desende planlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Sivas ilmerkezinde orta sosyo-ekonomik düzeydeki bir devlet ilkokulunun ikişubesinde öğrenim gören toplam 47 normal gelişim gösteren birinci sınıföğrencisi oluşturmaktadır. Deney grubunda 24; kontrol grubunda 23öğrenci yer almaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “SesBilgisi Farkındalık Ölçeği” ve “Fonolojik Farkındalık Ölçeği”kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarına ön test uygulandıktan sonra,deney grubundaki çocuklara araştırmacı tarafından Ses BilgisiFarkındalık Programında yer alan etkinlikler 40 oturumda, sekiz haftaboyunca ve haftada beş gün 15-30 dakikalık oturumlar şeklindeuygulanmıştır. Deney ve kontrol grubunun gelişim düzeyinin (ön test-öntest) anlamlı olup olmadığının incelenmesinde, bağımlı örneklem t-testive Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi yapılmıştır. Yapılan gruplar arasıkarşılaştırmalarda deneysel işlem sonrası (son test) deney ve kontrolgrubu arasındaki farkın anlamlılığının incelenmesinde, bağımsızörneklem t-testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Araştırmasonucunda deney grubunun kontrol grubuna göre uyak farkındalığı,kelime farkındalığı, hece farkındalığı, ilk-son ses farkındalığı ve sesbirimfarkındalığı alt testlerinde anlamlı düzeyde farklılık olduğugörülmüştür. Bu bulgu, Ses Bilgisi Farkındalık Programının, normalgelişim gösteren ilkokul birinci sınıf öğrencilerinin, kelime farkındalığı,hece farkındalığı, uyak farkındalığı, ilk-son ses farkındalığı ve sesbirimfarkındalığı becerilerinin gelişiminde etkili olduğunu göstermektedir.
Objectives of the present research was set as to determine the effects of Phonological Awareness Program (PAP) on phonological awareness skills (1-word, 2-syllable, 3- rhyme, 4-inital-final and 5-phonemic awareness) of the first grade elementary school students. Research was designed in pretest-posttest quasi experimental design with a control group. The study group included 47 normally progressed first-grade students studying at two classrooms of a state elementary school with a medium socio-economic status in Sivas city center. There were 24 students in experimental group and 23 students in the control group. “Phonemic Awareness Scale” and “Phonological Awareness Scale” were used as data gathering tools. Initially, pre-test was applied to experimental and control groups, then the activities of Phonological Awareness Program was applied to experimental group by the researcher in 40 sessions for eight week, five days a week in 30-minute sessions. Paired student t-test and Wilcoxon Singed Rank Test were applied to assess the significance of development levels (pretest-posttest) of the experimental and the control groups. In intergroup comparisons, unpaired t-test and Mann-Whitney U-test were used to assess the significance the posttest differences between the experimental group and the control group. Significant differences were observed in rhyme, word, syllable, initial-final sound and phonemic awareness sub-tests of the experimental group. Present findings revealed that Phonological Awareness Program was effective in development of word, syllable, rhyme, initial-final sound and phonemic awareness skills of normally progressed elementary school first-grade students.