Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, cilt.20, sa.2, ss.473-501, 2024 (Hakemli Dergi)
Geleneksel medyanın aksine yeni medyanın interaktif ve dijital yapısı, sağladığı avantajlar ile sosyal medyayı popüler kılmaktadır. Sosyal medyaya herkes tarafından kolay ulaşılabilmesi, her alanda yer alması, anlık ve çift yönlü iletişime olanak sağlaması satın alma sürecinde tercih edilebilirliğini arttırmıştır. Bu durum tüketici davranışlarının incelenmesini de beraberinde getirmiştir. Üniversite öğrencilerinin, sosyal medyanın ürün satın alımındaki etkisine yönelik düşüncelerinin yaş, cinsiyet, yükseköğretim programı vb. değişkenlere göre incelenmesi çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel araştırma yönteminden yararlanılmıştır. Veri toplama aşamasında, ilgili literatürden faydalanılarak araştırmacı tarafından oluşturulan, “Satın Alma Sürecinde Sosyal Medyanın Etkisi Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Sivas ve Kayseri illerinde öğrenim gören üniversite öğrencileri oluştururken çalışma grubunu ise 480 kişi oluşturmaktadır. Verilerin analizi için SPSS 27.0 programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılıma sahip olmadığı belirlenerek nonparametrik istatistiksel yöntemlerden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğunun: En fazla ziyaret ettiği sosyal ağ sitesinin Instagram olduğu; sosyal medyayı keyifli vakit geçirmek amacıyla takip ettiği; sosyal medyada günlük 3 saatten daha az vakit geçirdiği belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin ürün satın alırken sosyal medyanın etkisine yönelik düşüncelerinde; yaş, cinsiyet, eğitim gördükleri yükseköğretim programı, en fazla ziyaret ettikleri sosyal ağ sitesi, sosyal medyayı kullanım amacı ve sosyal medyada günlük geçirdikleri süre değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.